Älsa & Ästher

Alla inlägg under november 2011

Av Annica - 29 november 2011 09:46

Igår natt så skulle mitt lilla BollnäsTroll ut..inget ovanligt, men då kände jag en mysko lukt i trappen ner..första tanken var..Sigge har skitigt nånstans (förlåt Sigge)  men jag hittade inget, det luktade bara en bit upp i trappen och sen nere i hallen. På morgonen när vi gick upp så tvärnitade Älsa och sniffade ljudligt och satte nosen mot väggen som går under trappen, där bakom en dit skruvad vägg så har vi varmvatten beredan. Jag tänkte tanken att det kanske var fru mus som dött..men har hört att det ska stinka riktigt rejält...men sen gammalt så finns det ett gammalt avlopp eftersom att det en gång i tiden var toaletten där under trappen..undrar hur dom fick plats med huvudet har jag tänkt när dom använde den toan, ja iaf så är ju det avloppet igensatt så jag tyckte väl inte att det skulle börja lukta från det efter alla år! När Kenneth kom för att hämta oss till jobbet så fick följa med in igen för han hade ju såklart inte kännt nåt på morgonen innan han åkte  ...jag i princip knuffade in han i hallen och tänk att han också kände lukten nu   Ja vi bestämde att skruva bort väggen sen på kvällen när han slutat jobbet...jag o hundarna slutar ju tidigare och jag kan ju säga att nu luktade det mycket mer när jag kom hem. Men fick vackert stå ut tills han slutade..

Han skruvade bort väggen tog ficklampan sen hörde jag ett URK...och.... du vet att du är den bästa människan på jorden va sa han(joo jag vet  )...då fattade jag att det var "nåt" dött som stank  jo då men det var inte "fru" mus utan FRU RÅTTA....fy f*n vilken tjocksmocka...och hon hade så klart fastnat på nåt jä***a vis och strypt sej själv...insåg att jag inte skulle nå dit då det var bakom varmvattenberedan så jag gick ut och hittade en pinne och sen fick jag sträcka mej in och peta ner henne...plask lät det på golvet...fortfarande mjuk alltså.....OCH NU!!!!!!!!!! Gaaaaaah vilken ODÖR    jag petade råttan närmare så jag kunde med hjälp av en kasse ta i snusket och lägga i en annan kasse och fort ut på trappen....men gud i skruven vilken stank  såå nära att lägga en kräka har jag nog aldrig aldrig varit  hade fönstret öppet på baksidan och dörren på vid gavel och sen hör jag hur Kenneth står på baksidan och hulkar han med fast han inte ens var i närheten av den stank jag fick dra i mej..han är sååå jä***a kräsmagad så det är klart att jag ÄR glad att jag var hemma och tog reda på detta annars hade det garanterat varit en   på golvet också  

Usch sen har jag vaknat inatt och på nåt vis tyckt synd om "fru råtta"...vad skulle hon in där att göra  


Nu blir det några bilder på mina godingar istället...blir inte så mycket fotat nu....antingen regnar det eller så är det för mörkt...

i fredags när vi var på väg hem från skogen så drog ett regnväder in över oss..såg ut som att det skulle bli åska..hagel kom det också

vovvorna kollar in molnen

tidig morgon....hann precis släppa vovvorna sen kom det en bil och det var bara att koppla för det skulle jagas  

 

kanske inte syns..men långt där borta så är rådjuren....

jag hade dom i koppel...som tur va...sen gjorde Bollnäsa ett fyrfota jämnfota hopp så nu är min ena arm mycket längre än den andra    

ett PälsTroll....jäklars vilken päls hon har och jäklars vilka tovor hon får och jäklars vad sur hon är när vi har borstdagar    

Älsa det hänger "nåt" i din mun gipa    

vi kör en....

give me five  

     

        


Av Annica - 25 november 2011 08:38

Men hur i hela friden ska vi kunna göra några julkort jag o vovvorna i år?! Vill ha snö NU...jamen lite lite kan vi väl få..  

Ett av förra årets "försök"   

 

Av Annica - 24 november 2011 15:39

Ja det är huvudsaken jag o Ästher har roligt....ja jo jag vet att jag inte ska fnissa och sen använda ordet bra typ hela tiden men det struntar vi i för jag blir så glad när hon fixar det jag ber henne om och det ser så kul ut  vi är långt i från färdiga i nåt av våra "trick" så vi övar på och vem vet...plötsligt så kanske jag lär mej HUR man ska göra på riktigt jag vet att hon älskar när klickern åker fram och hon fixar det även utan den om jag inte har den med så det märks att hon tycker det är kul....

och jag har inte gömt Älsa nånstans hon var vid massören och husse följde med henne dit denna gången  



 

 
Av Annica - 23 november 2011 18:27

Tror jag ska köpa mej en pannlampa...eller en strålkastare....igår när jag var i skogen med hundarna så blev det helt plötsligt mörkt, upptäckte att jag inte gillade att vara i skogen när det blir mörkt...ja inte svart men nog så skumt. Kopplade dom för fick en tanke OM dom skulle dra så skulle jag inte ha en suck att se dom...när vi vände hemåt på skogen så såg jag nåt mörkt en bit bort på ett fall....helt övertygad om att det var en bisonoxe  men eftersom att ingen av vovv reagerade så blev jag inte rädd...inte såå mycket iaf   sen kom jag på att bison kanske inte finns hos oss här i skogen!!

I måndags när jag gick med Älsa efter en väg så slog hon i bromsen....suck...vad är det nu då Älsa frågade jag....hon står som den envisaste som går på fyra ben när hon sätter den sidan till...sen såg jag....ett trasigt dött rådjur i diket..nån som kört på och sen inte anmält kanske....såg riktigt makabert ut...gick förbi där idag också och nu var det bara ryggraden kvar..blää....

Sen läser man på Fb o bloggar att alla städar o pyntar och står i...ni är varmt välkomna hem till mitt grushem och städa här också och nu har fru mus flyttat in IGEN...suck.....hotade nyss Kenneth ATT OM INTE HAN FIXAR så att Fru Mus flyttar så flyttar jag....kanske jag får ångra   nej men jag tänker aldrig mera sätta in en fälla för att sen inse att fällan är för liten och jag får hjälpa fru mus loss för att hon fastnat och springer runt med fällan...nähää aldrig att jag gör det igen  

envisa Märta tycker vi ska gå ner i diket

så äckligt...tycker synd om rådjuret som bara ligger där alldeles uppäten...(har bara min usla mobil att fota med)

lite kvällstugg på varandra

Bollnäs försöker se lite farlig ut 

står i givvakt för nyss har räven trippat förbi innan dom kom ut....attans så arg hon blir när hon känner hans doft....såg så kul ut när jag såg han...det såg ut som att han tänkte men f*n är ni hemma 



ser mycket bättre om man står på en sten


kameran hade full sjå att kunna fota i skymningen




lurar på Älsa

swisch.................

Älsa ligger lugnt o tuggar på en pinne



såå mysigt att rulla i blöta mossan



ni ser Bisonoxen va??        


        


                                         


        


  

Av Annica - 21 november 2011 15:38

Tänk att jag bloggar så sällan...jag kommer mej inte för helt enkelt...nu sitter jag på jobbet och ska jobba men då hamnade jag här...tur jag är gift med chefen men  hade så mycket att göra på jobbet så jag hann inte blogga färdigt där heller  så nu ska jag försöka få färdigt detta!


En så fruktansvärt sorglig sak som hänt är att våra goda vänners ena hund råkat ut för en olycka och fick lämna livet alldeles för tidigt..endast 1,5 år gammal...jag kan inte ens tänka på det förrns tårarna bränner, och inte kan man göra nåt heller för att lindra smärtan och sorgen för dom drabbade. Tänk så fort allt kan ändras....så var rädda om och var snälla mot era fyrfotavänner...vi har dom bara till låns en stund här i livet och vissa av våra pärlor lämnar oss alldeles för tidigt och får inte ens åldras med oss och kom ihåg att det är vi som skaffar dom och dom inte oss! Ni ska veta att jag tänker på er varje dag och önskar att jag kunde göra nåt.... KRAM


Det blev ingen fortsättning klicker för mej och BollnäsTrollet....inte än iaf....men den som väntar vi tränar på lite själva med en del trick....hon är såå rolig, kanske ska prova att filma oss nån dag bara det att hon är ju så snabb...ja hon är snabb, jag hinner inte med alla gånger utan fumlar med både klicker och godis men jag tröstar mej med att vi har roligt iaf och det är viktigast, och hon surar inte för att jag fumlar heller sen är ju inte jag heller riktigt säker på HUR man gör   Älsa hänger liksom med i farten..eller fart o fart....ja hon vet att klick betyder godis och det är i princip det hon tycker räcker, min sega roliga Märta Maräng, ja några trick kan hon också så det så.....men i hennes takt

men Ästher...det där är kattens

wihooo men den är ju bara såå kul att leka med

swisch iväg med den

Byskräcken glor med lite sur min...SLÄPP IN MEJ NU

piruettar sej in

lupinerna blommar än

tyckte dom här molnen var fina

BollnäsTrollet längtar ut från kontoret

knas Märta sjunger..

och sen "råkade" hon hitta mina tofflor

kom o klia mej på magen jag looovar att inte rivas  

i torsdags så träffade vi Veronica med sin fina Cash och tog en promenad...kan väl avslöja att det här var det närmaste hon ville sitta när jag skulle fota...fröken speciell gillar inte nya bekantskaper...inte på en gång iaf..inte så att hon blir arg men lite sur om dom kommer för nära

nu har räven gjort slut på grisen...först bajjade han ju på den men nu har han bitit sönder den

Bollnäs i fullfart

och Älsan i sin fart

Älsa undrar om "farfar o farmor" är hemma i stugan?

vilken tur dom var hemma..Bollnäsa blev så glad så "farfar" fick en puss 

Älsan la sej på "sin" plats...perfekt om nån tappar nåt från bordet och sen vet hon att dom alltid får smaka nåt gott ändå

här har dom gått husesyn

sen gick vi en promenad i Kvarnsnäs och BollnäsTrollet visar var sanden finns

den här dörren sitter i ett hus där det varit en kvarn....men det verkar som det sålts nåt annat också eller så har den här dörren kommit dit i efterhand? Jag ser inte vad det står för namn,men efter namnet står det & son, men vin o spirituosahandel står det väl iallafall...  

Bollnäsa hjälpte mej att flytta

undan vattentunnorna för vintern

det var plättlätt sa hon och behövde inte ta hjälp av Älsa Maräng

spaning på hög nivå

tokTrollet



vart är du lilla pippin


hon gillar verkligen att balansera och hoppa upp på stubbar

kan jag också säger Märta Maräng...OM jag vill alltså 


som en lite cirkus elefant     

här vilar hon halva rumpan på stubben              


                    

                  

Av Annica - 10 november 2011 10:04

Nej det tror jag inte men Älsa pälsa Märta maräng har börjat skälla mer på kvällarna när jag släpper ut henne..ja jo visst voffar hon en del på dagtid också..ska väl erkännas  men det är så mycket mer på kvällen..är det för att hon ser sämre då eller? Ibland hör hon ju människor som pratar och då skäller hon..liksom rätt ut i luften ut i ingenting känns det som, eller är det bara för att tala om att här ÄR jag ifall ni missat mej? När jag öppnar dörren och frågar varför hon skäller så ser hon "fnissig" ut...gör hon det för att jag ska öppna dörren och fråga? Ibland när hon skäller på dagtid och jag tittar i fönstret så ser jag hur hon tittar mot dörren som att hon väntar på att jag ska öppna och fråga  sen när hon kommer in så drar hon av en riktig trudelutt så där yl skäller och viftar på svansen...och jag frågar om hon sjunger och då drar hon en till  

Igår morse var det -4 gr i torpet...riktigt skönt, inte en fästing jag hittade på dom efter skogen...fyy f*n vad tråkigt det är när det är november och dom fortfarande lever och frodas....skulle önska att det blev riktigt kallt innan snön kommer så dom jäklarna fryser ihjäl...jag lovar att jag inte skulle sörja dom det minsta  

BollnäsTrollet har fullt upp att hålla koll på rådjuren uppe vid torpet....det är tre stycken helt orädda...suck.....jag är så glad att vi har gärsgårn så jag kan ha henne ute...sån skillnad på Älsa...ja hon tittar knappt på dom så henne kan jag ha lös på gårn när vi ska ut i skogen fast rådjuren är nere på åkern...men inte Trollet som börjar på B.....jag flyger ibland som en vante...hon är som en pansarvagn när hon sätter ner huvudet och plöjer sej fram...jag har ett jäääätte blåmärke på insidan av knät....hon skulle hoppa ÖVER mej i två sits soffan för att snabbt komma till trean...bara det att mitt knä var ivägen....ajajaj....det gjorde ont...hon märkte det inte ens  

knasiga räven tänkte tydligen hem till lyan och grilla för han hade tagit ut grillkolen på gräsmattan

hihihiii....visst ser hon normal ut?

nåt mumsigt som flög tydligen  

märks vem som längtar till riktiga vintern

knappt så hon tillät Älsa att känna på snön     

dom väntar också på beach-2012  


blev en konstig vinkel men Älsa ser så "pölsig" ut..= seg  

  väntar på grillad korv

  

  



min hyena på språng  

den manliga

och dom kvinnliga som vilar lite

och det bruna trollet som tycker att dom ska "leka" med henne  

äsch säger Märta vi kan väl städa grillen istället  

Älsa lös före promenaden....

och vissa "andra" får sitta fast en stund

Ästher vilar efter frukost

var så frostigt och fint igår morse

då fick Älsan vackert finna sej i att ha sitt Back on Track täcke på sej

är det kallt så måste hon rulla runt lite

sitt fint nu...jo tjena  

undrar vad som viskas här??


vilken solnedgång det var i förrgår..såg ut som det brann mellan träden

försökte mej på att fota lite...

var inte det lättaste att få brudarna att göra som jag ville  

men kan ni inte titta hit...

wihooo du sa HIT hörde vi allt     

och igår kom månen upp så fint

i månens sken kan man spana...


så om du matte vill flytta dej så jag ser

hmm...vart kan dom vara....


men säger Älsan...vad känner jag i min vänstra näsborre  

nämen en godis

yeeah till mej också

och sen satte dom sej under kork eken...eller rönnen är det ju     

     


    

           

  

        


        

  

        

        

        

        

     

            

     

Av Annica - 4 november 2011 11:25

Nej jag tror inte att man kan säga att jag har gröna fingrar. Jag städade i badrummet...jo det gör jag ju...MEN tydligen så har jag inte lyft bort blommorna från fönsterbrädan sen i somras   utan torkat runt bara och dammsugit ormbunken......men nu skulle jag duscha ormbunken då den var jättedammig och skräpade enormt....döm om min förvåning när jag tagit bort den och såg en annan av växterna och det såg märkligt ut...

ormbunken....

den andra växten...ser ni ormbunksbladen?

nu ser ni

på nåt vis så har några "tentakler" från stora ormbunken slagit rot under den andra växtens kruka... 

det får sitta kvar få se hur länge den överlever!

Nu längtar jag efter lite kallare väder även om jag egentligen gillar värme också MEEEEN är såå less på lorten... och mörkret, blir ju så trött, ja lorten är ju pga att jag har två lortpöls älskande badgalna vovvor...dom var fräscha efter dusch i tre dagar sen var dom nästan lika "goa" i pälsen igen, jag kan ju inte hålla på att duscha dom varje vecka då har dom väl snart inget fett kvar i pälsen och det är ju inte bra ...så det är borstning som gäller vilket ingen av dom gillar....men ska dom härja i skogen får dom allt tåla borstningen

Älsa luktar på lupiner....är det verkligen november? Fortsätter denna värme måste jag klippa gräsmattan snart...har jag ju ingen lust med men den börjar bli så lång och det gillar jag inte

jag och Älsa stog och tittade på en helikopter här om dagen som lastade byggmaterial...hon brydde sej inte ett dugg trots att den väsnades ganska högt...


Älsa kollar in helikoptern

Bollnäs o jag gick till syrran en dag men se det var då ingen hemma där...

nej jag vill inte gå hem sa Trollet

hon ville åka båt men den låg ju på land

och inte var Hampus o Sara hemma heller

en maskros o ett bi såg vi i allafall...november månad är det ja 

i morse satte jag mej bredvid Bollnäsa och skulle borsta henne....så här kul tyckte hon det var   

och så fick hon fart på Älsan så det var bara att glömma borstningen ett tag




buuuhuuuu....buuuus eller godis?     

här var det frost

jag vill ha mer frost


kolla Älsas blick....hon vet vad som är på gång

Bollnäs anfall så klart

och så blir det bus



rusk rusk nu är vi klara

nästan varje dag vi ska ut och gå så måste dom busa av sej först...är det fler som gör så??



så där ja....nu ser hon ut som vanligt igen

mys vovva 

titta dit....

och dit

Men Ästher inte toarullen...

Älsa tar över

det var inte jag säger BollnäsTrollet

vovvornas moster min syrra följer med oss på promenad ibland...kul med sällskap tycker vi

Älsa går fint bakom på denna blöta lerväg  det gjorde INTE Bollnäs som gick med mej

en klase kvar på rönnen som ingen ville ha tydligen

                                           

                       

                                         

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards