Älsa & Ästher

Alla inlägg under december 2011

Av Annica - 30 december 2011 17:28

Älsa har nåt som heter Trombocytepeni....blodplättarna är superlåga ..värdet ska ligga mellan 175-500...hennes är 16. Veterinären är inne på en förgiftning..men av VAD????? Har läst på nätet vid vet och det kan vara ganska mycket....nu går hon på en hög dos kortison och så ska vi tillbaka på måndag för nytt blodprov....förhoppningsvis har det ökat värdet, dom andra blodvärdena är normala och det är ju en jäkla tur!!!!! Kollade även borelia o erlischia men det visade inget, ska kolla henne 1 gång om dagen så inte slemhinnorna vitnar....då måste hon få en blodtransfusion! Jag har kollat 3 gånger redan och nu lär jag sluta annars blir nog både jag o Älsa helknasiga  hennes ögonvitor var inte vita idag utan röda, men nu är dom vita igen  Kan ju säga att jag tänker ungefär som professor Baltazar så snart är det inget kvar av mattan nä då vi ska fixa detta vi och Älsan så är det bara!!!! Men jag funderar o funderar på ifall hon nu fått i sej nåt vad i hela friden det ska vara.....veterinären nämnde medicin...men det låter inte som Älsan som knappt tar cosequin som är god....men för det kan det väl vara nåt sånt, råttgift nämdes även idag....men vart skulle hon fått i sej det?! Ju mer jag tänker desto mer snurrar det i mitt huvud....   tänk vilken födelsedag hon fått....och vi ska även plocka bort allt utom maten iallafall så länge hon äter kortisonet....och törstig blir hon av det också, men hon är relativt pigg och som vanligt jätteglad iallafall men nu är det supervila som gäller för Älsan endast små rastvändor får det bli nu ett tag!

Idag fick hon ett födelsedagspaket av brorsan Eddie uppe i Edsbyn....en superfin mjukis landseervalp som hon genast anammade som snuttis....sen somnade hon med den som kudde (kan säga att det var en liten brunis som blev såååå avis att hon låg en bit ifrån och klagade) Tack snälla Eddie Peddie o Ozzy för presenterna och tack tack Carina för det supersnygga glasögon fodralet till mej   

öööö blir det nåt godis här eller

Älsan med sin valp

mmm den är så mysig

blev sömnig...

då passar den perfekt till kudde

men somna nångång så jag kan "låna" den(sno den)    

                  

Av Annica - 30 december 2011 07:19

Idag för 7 år sen så föddes Kullarnas Yum- Yum Yvette...ja alltså Älsa pälsa pälstroll Märta Maräng Stort Grattis och  hurraaaa för våran Älsa!!! Dagen kommer inte firas med tårta som brukas tyvärr...i förrgår fick dom varsin Jumbone Pedigree (ett slags tuggben) hon har fått sånt förut men det var längesen, innan jag gav så luktade jag på det och sa till Kenneth det här ska väl egentligen inte Älsa äta då det luktar starkt rökt eller nåt...hon är ju känslig i magen och får lätt magkatarr...men hon fick det ändå. Hon hade bara ätit på det en liten stund sen sa Kenneth oj vad hon blöder...jamen sa jag hon bet väl sej...men det fortsatte att blöda och vi trodde väl att hon bitit sej i tungan då det blödde ganska mycket, det tog en bra stund innan det slutade...ja nog blev jag nervös alltid.  Kollade nogare i Älsans mun och det såg ut som att blodet koagulerat runt flera tänder....jag tänkte på inflammation i tandköttet....förbannade mej själv att jag inte borstar tänder för då hade jag ju sett tänkte jag...det här sitter långt bak, ringde vet och vi skulle komma ner dagen efter så han fick kolla. På morgonen närjag tittade så såg jag att hon var attans röd under läpparna....blodet runt tänderna var kvar. Åkte till vet och han såg lite fundersam ut och undrade om hon möjligtvis kunnat få i sej råttgift? Näe sa jag det kan jag inte tro...tycker jag har koll, men till hundra vet man väl inte,nån form av allergireaktion kunde det vara, men han sa att det är inte bra när det ser ut så där under läpparna..han kallade det för nån blödning som jag inte minns namnet på.. iaf så fick hon en kortison spruta och vi ska tillbaka idag för han ska se hur det ser ut och ev ta ett blodprov om det inte blivit bra, men igår när vi vart till vet så åkte vi o handla och när vi kom hem så kollade jag i munnen och det mesta är borta!!!!! Men lite finns kvar idag så vi åker till vet så han får avgöra om det ska tas prov eller inte! Hon har även kliat sej lite till o från inån vecka men inte hysteriskt och lite här o där så jag har inte misstänkt nåt som rävskabb eller så.....det enda jag vet att jag gett henne är en korv med nån krydda i som jag inte vet vad det var....jag gillade den inte men hundarna fick smaka 2 var....det var "typ" en prinskorv....men det är 1,5 vecka sen?!? Men kan det kanske vara "korvens"fel...att det började sätta igång nåt och sen att tuggbenet blev för mycket??För kanske 2 år sen så gav jag henne en smakbit av en grillad kyckling och det tog 3 min sen rann det dregel i hennes mun som att hon hade en vatten kran i munnen.....åkte till vet då också(tack gode gud att vi har världens bästa veterinär som ALLTID tar emot..dessutom har jag gång avstånd)  då fick hon också en kortison spruta och innan vi åkte därifrån så hade hon slutat dreggla! Så det är väl kanske troligtvis en allergi hon har....hon äter ju ett allergifoder då det mesta vi provat har hon kliat sej av eller spytt upp! Sen har hon ju "prickar" som pluppar upp då o då och dom blir lätt fukteksem om jag inte ser dom i tid.....dörför är det så underbart när jag klipper henne på våren så jag ser vart dom dyker upp....så det är inte" bara" för att det är bekvämt med en kortklippt hund som jag gör det...vilket en del verkar tro.Har aldrig allergi testat henne då det fungerat med fodret hon äter nu, men det kanske är ide att göra det ?! Sen har hon ju sin "skit"rygg....full med spondylos....men peppar peppar så har dom väl växt ihop så hon "bara" är stel..ja en del säger ju så...att i regel så ger inte spondylosen några problem för när "det" växt färdigt så är det INGA PROBLEM dom blir "bara" stela!!!!!!! Förstår inte hur nån kan säga så...stelhet kan ju vara ett problem i sej tycker då jag! Men skitsamma bara hon ALDRIG ALDRIG mer skriker av smärtan i ryggen....nu får hon ju vara hund och leka och busa med Ästher trollet....dom leker rätt så "brutalt" och jag lovar att jag håller andan många gånger.....men jag försöker att inte bli för rädd för då kommer jag linda in henne i bomull och köra runt henne i en rosa dockvagn...ja där får hon väl inte plats iof...men skulle jag linda in henne och bli super rädd(vilket jag eg är) så skulle Älsan inte ha nåt liv!!!!!!! SÅ hon får vara den lorthund hon är och busa med Ästher  

Stor puss på lilla Älsa näsan idag....snart ska vi till Veterinären, men hon är lika glad för det för hon gillar honom  

snörull "is da shit"

aaaaa underbart


knas Älsan

fin i hatt på julafton  

Älsa är oftast i Jacks närhet när hon kan     (det är Älsa som dreglat lite på kudden) 

mm såå skönt med snön (som nu är borta)

här håller hon på att baka in BollnäsTrollet i snön 

som blev "lite" ilsk

spanar lite

massage stund..Bollnäsa väntar på sin tur

                               

Av Annica - 24 december 2011 08:18

God Jul på er  


se såå glada dom är att julposera 

naw så go o glad BollnäsTrollet är 

och Älsan också 

säg cheeeeese 

fick mitt "straff"...

Tomten fick sej en skjuts 

tror hon ville säga "dö tomtejävel dö" 

fick tillbaka den tillslut

men jag tror tomten gillade det

men åååååå snälla..... inte bocken.................  

hon skulle bara kolla drag fastheten på hornen 

snälla Älsan gick o hämtade den

här matte har du bocken 

båda skulle naturligtvis ha samma luva

sen blev Älsan "galen"

sitter framför mej och sjunger

och tigger....

fick inget...då blev hon valp på nytt och drog mej i jackärmen...tog sen omtag...ajaj.....mitt skinn kom emellan.....     



    

hoppas att ni allihop får en toppendag och var rädda om er 

  

  God Jul                                                        
  

Av Annica - 20 december 2011 07:35

Ja nu har det gått några veckor sen jag bloggade igen..men jag
hinner ju inte känns det som, tycker det tar så lång tid när man lägger in så
mycket bilder så då tappar jag lusten och sen tänker jag då...jamen jag tar
bara nån bild då...äääää...jag kan ju inte välja vilka jag ska ta då jag bara
MÅSTE ha med alla bilder så ni inte missar mina underbara goaste bästa hundar
som finns nej det är nog bara så att jag tappat min
lust till bloggandet helt enkelt, och som vanligt är jag urusel att kommentera
andras bloggar

Igår jobbade jag o BollnäsTrollet själva då husse var sjuk och
då lämnade jag Älsa hemma som sällskap...dom har liksom samma "fart" dom två
och jag tänkte att det kanske går bättre
att Bollnäsa jobbar själv...hon har ju en förmåga att efter typ en timme "balla"
ur och tycka att det är super trist att jobba...då börjar hon med sina
hyss...hon står 3 cm ifrån mej och piper och stirrar...hon nyps, så där som vem
det nu är i kalle anka som äter den där majskolven sida till sida så det plingar
med bara framtänderna, försök själva då att inte fnissa eller säga aj!!!!!
Mmmm....då är buset ett faktum, och då börjar hon hoppa på min kontorsstol så
jag åker iväg...men nää det gick inget vidare igår heller....igår kom hon på att
hon kunde nå godis burken med nosen och putta på den, vet inte hur många
promenader vi gick igår,enda gången jag får en paus är när Hampus kommer in på
frukost så hon kan "anfalla" honom idag blir hon ledig, jag ska inte jobba
då jag lånar ut mitt kontor till lite annat idag, ska bara dit en liten vända
sen ska jag hem till La.Sirenitas kennel och FÖRSÖKA
fota valparna....blir säkert plätt lätt

Igår när vi gick hem jag o Ästher från jobbet så var klockan
efter 3 på eftm och det började skymma...när jag kommer strax före en av våra
broar ser jag en man och hans hund på andra sidan, en hund av större modell, ser
att han rycker och sliter i hunden....sen ser jag att han sparkar till hunden i
sidan...faaaan vad det gjorde ont i mitt hjärta jag stannar upp och säger högt
för mej själv vad fan gör han!!!! Jag pinnar på lite snabbare men ser att han
viker uppåt mot en annan gångväg och jag har inte en suck att hinna i
kapp......och när vi kommit över bron är han borta.....tänk vilka elaka
människor det finns, vad fan ska dom med djur till???? Och tänk på den hunden
som lever med en sån gubbjä***....ser jag den f*n igen göra samma sak
då......................

Lucia firade vi så klart

vissa tyckte det var riktigt roligt

och en annan tröttnade fort

och sen var det det här med julkort....sååå tröttsamt

zzzzzz...................

zzzzzz................

två veckor sen dessa foton

ingen snö

lite frost och jag var glad åt det


sen kom då äntligen snön

och vovvorna blev som galna (galnare)




vissa värre än värst

det flygande BollnäsTrollet

som även kan ta sej en tugga av snön i farten







retstickan har en pinne

som nån annan också vill ha så hon lipar åt henne

nähäää jag vill inte alls ha den..

jag bara råkar sitta här säger Märta Maräng

men om jag kanske skulle.....

hihihi som att stjäla en bulle från en unge hur enkelt som
helst

mmm sååå god

och sist men inte minst min Murgröna som jag köpte i somras
hos FridhemsblomsterAffär att ha tillsammans med mina hängpelargoner lever
än...pelargonerna sa hej då vid första frosten...det har varit upp mot -10 vid
torpet och den lever vidare det tycker jag är att få valuta för
pengarna i helgen snöade det på den men när vi åkte
hem på söndagen så levde den...få se hur den är nästa gång vi kommer upp!


eller nu blir det en grej till...när Bollnäsa ABSOLUT vill ha
samma pinne som Älsan....tills hon ser en fågel och som vanligt så kan jag inte
filma utan att vimsa med kameran..hoppas ni inte blir allt för yra


 



Av Annica - 3 december 2011 19:08

Älsa tycker att bland det roligaste som finns är att vara doakör   bakom kyrk klockorna... 



    



Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards