Älsa & Ästher

Alla inlägg under augusti 2012

Av Annica - 23 augusti 2012 06:58

var vi ju på återbesök på Strömsholm med Älsa. Måste börja att säga att vi har världens bästa sköterska där som Älsa är jätte förtjust i...hon heter Margoth och hon är en sån där människa man litar helt på och styr upp det mesta, sen hade vi äntligen "våran" veterinär Rebecca som vi inte haft på några gånger! Skönt när man får dom man litar mest på  

Ja iaf så bestämdes det en massa prover på Älsan eftersom hon är som hon är i huden och hennes flämtande osv, det slutade med att det blev ett helt A4 med prover. Ett nytt urinprov togs också då hon har haft återkommande urinvägsinfektioner, men förra gången hade hon inte uvi men då hade jag ju börjat ge henne tranbärstabletter och det kanske är det som hjälper, så jag har också börjat äta dom....tyckte jag hade känning några dagar och då började jag äta dom och symptomen försvann....dom är såååå sura så jag tycker det är otroligt att Älsa knaprar i sej dom. Nu får jag vänta en c,a  vecka på svar för tom dom skickar iväg några prover till Slu tror jag det var! Rebecca misstänker starkt att det kan vara sköldkörteln som spökar med tanke på hennes symptom....sen är jag ju livrädd att det ska vara Trombocyterna som spökar igen.


HYPOTYREOIDISM = NEDSATT SKÖLDKÖRTELFUNKTION.....Hormonet tyroxin produceras i sköldkörteln.
P.g.a att det inte kan produceras tillräckligt med tyroxin för organens normal behov å då hela kroppen är påverkad av tyroxin kan det uppstå många olika symptom.
Symptom: Trötthet, frusenhet, kall hud, håravfall, ökad vikt ,hudproblem, långsam hårväxt, uteblivna löp, m.m

och allt stämmer förutom det där med löpet då! Har många gånger tänkt på att hon känns så kall på magen...även om hon inte har päls där så ska hon väl vara varm? Och hon går upp i vikt trots att hon knappt får nånting utöver maten och den ransonen är inte stor  visst hon är kastrerad men hon blir väl inte tjock på luften eller? Iof det blir ju jag  nej men om det är sköldkörteln så är det ju lätt avhjälpt med medicin dock för resten av hennes liv men det ska inte vara några "farliga" piller! Annars misstänks Pyodermi en bakteriell hudinfektion,väldigt vanligt tydligen, ja och hon älskar ju att bada i allt snusk så det kanske räcker med ett litet sår eller nåt så får bakterierna fäste? Ja jag är inte så insatt i pyodermi men jag köpte ett schampo...innehållande klorhexidin som är klådstillande också ,nu kliar hon sej inte jätte mycket men ändå....endast 205 kr för en flaska som visade sej räcka 1 gång då det skulle schamponeras 2 ggr.....och sen 2-3 ggr i veckan  så nu måste jag se om jag får tag i mer schampo....ska kolla med veterinären här.....för i väntan på provsvaren så får jag väl duscha henne.

igår efter mat o dusch så bäddade husse ner henne och hon somnade som en stock  







vilka färger det blev på himlen i förrgår


   

                 

Av Annica - 22 augusti 2012 07:08

Ja idag är det återbesök på Strömsholm, Ekg o nya blodprover ska tas....ärligt talat är jag lite nervös för Älsa verkar ha fått nån allergi eller så är det nåt med blodet! Hon har blivit röd och irriterad i huden, det började med att hon började fjälla o mjälla och jag tänkte att det hänger väl ihop med att hon börjat fälla päls vilket hon inte gjort sen hon började med kortisonet! Men det har blivit mer o mer och det verkar klia ibland på vissa ställen. För några år sen mjällade hon enormt när det var sommar..så då duschade jag henne med ett speciellt schampo för sånt och det hjälpte, så jag köpte det nu också men det hjälpte inte denna gång. Och pälsen på magen där hon blev rakad i april växer inte ut. Men hon är pigg o glad här hemma. ibland på promenaderna verkar det vara jobbigt men samtidigt så svårt att avgöra då hon är såååååå envis, för när hon ser ut som att hon inte orkar gå ett steg till och vi byter väg då kan hon helt plötsligt trava framför mej  så jag vet inte. Hon har även lagt sej till med ett nytt knorrande ljud när hon  lägger sej och det vet jag inte heller om det beror på att allt inte är bra eller om det är bra  

Ja inte är det lätt alla gånger att vara djurägare.........

vi träffade en enormt upptagen katt.....

tillslut efter att jag petat på den och frågat snällt om jag fick ta ett foto så tittade hon upp lite surt  det är en Bengal fick jag veta som brukar stjäla mat från sina grannar....en fläskstek blev det en gång  

snygg Älsan

la familia      

Älsa o jag busade på verandagolvet

då kom den lilla bruna tjuven

och stal min loka flaska  

och den var ju bara så rolig

Sigge tigger så fint så                       

Av Annica - 17 augusti 2012 17:31

att komma på att jag skulle bada med mina tokor samtidigt. Men det gjorde jag iaf igår, ja jo det gick väl ganska bra men jösses vilken energi dom har i vattnet och båda skulle ju vara PÅ mej samtidigt, och om jag så hade 100 bollar eller dummisar med dom ska apportera så ska dom självklart ha SAMMA grej! Jag satte på Älsan en flytväst denna gång då jag tyckte att hon tog ut sej lite väl mycket förra gången, och hon simmar mycket bättre med flytväst märkte jag, sen provade jag att sätta fast Älsan bredvid mej på bryggan för jag tänkte hon kan vila sej lite och tänkte låta BollnäsTrollet simma mer...hahahaaa......var det nån som hörde ett hysteriskt hundskall igår så var det bara Älsan.....jesus vad hon vrålade så det funkade inte . Grannarna hade tydligen hundbesök och dom satt och skällde vid staketet men det brydde sej inte mina om iallafall.....till slut gav grannen upp och tog in dom

provar flytvästen innan vi åkte....

Ästher................ ville inte prova den

i väntan på skjuts till badet

Älsa har sina pigga ögon när det är bad o simdags

wihoooo........

Ästher hämtar fortast.......

sen tar Älsa av henne grejerna  

jamen det är ju mina saker...bara mina  

matte säg åt Älsa pälsa

men kasta nu då

slutbadat...

ta hit den säger Bollnäsa

efter bad är det gott med fika...och eftersom att syrran inte va hemma hade vi med oss fika

mm så gott...

Älsa tar en rejäl tugga...     

och gapar stooort  

tokTrollet kollar läget

kollar in änderna som skrattade åt henne

matte du vet att jag kan fånga dom åt dej om du vill....men nej tack sa jag

men nu kommer det nån.....

tjohoooo sa BollnäsTrollet

vad kul nu kommer husse

studs studs studs....

men hussen ser då inte ut att va lika glad som BollnäsTrollet

lovar att jag skrek till lite då jag tittade ner i badkaret och denna sprang runt där....han hade lååånga ben, jag hämtade en burk och fångade den och kastade ut den! Är inte spindelrädd men gillar inte dessa som är stora.

Våran snygga Brovind klarade sitt premielopp på Romme i måndags, vi träffades vi som äger honom och tittade på loppet sen åt vi en bit mat i restaurangen och tittade på resten av tävlingarna, kanon roligt





avslutar med två filmsnuttar....den ena är på BollnäsTrollet när hon kommer in i andra andningen och försöker trimma igång Älsa...varning för tinnitus skall  

och nästa lite bus innan vi åker till badet


 
 


           

                              

               

               

Av Annica - 13 augusti 2012 08:44

näe det är man då inte  Helt otroligt hela sommaren har gått och först nu tog jag mej i skinnet och satte (tryckte) på mej våtdräkten och *harkel* gled ner som en sjöjungfru i det blåa vattnet och lattjade lite med vovvorna, dom har ju fått bada o simma själva hela sommaren jag har liksom inte kommit mej för och ändå är det ju så roligt ! Passade på nu när syrran fyllde år...ja dom bor ju så förbaskat bra vid vattnet. Tog Älsa

"amfetamin "först...ja hon har dom ögonen när hon blir hysteriskt glad o exalterad över nåt....men det är då man önskar man hade handskar också för hon kan liksom inte låta bli att nypas lite och sen klättrar hon också så då är denna här våtdräkten ett måste! Provade att slänga ut livbojen för att se hur hon reagerade det var ju jätte längesen jag provade med den.....förra gången högg hon bara i den  nu simmade hon ut efter den men blev så ivrig så när hon tog(högg) tag i den så vippade hon runt den och lyckades få in ett framben i den så jag fick ta loss henne men hon var lika glad för det  sen var det BollnäsTrollets tur, hon har liksom inte förstått förut vad hon ska göra med mej där i vattnet, mitt fel så klart som inte tränat mer med henne, för ja hon har ju simmat när jag tagit tag i henne men hon har i stället tagit mej med på en rundtur i stället för att simma mot land  men nu var hon riktigt duktig, och hör och häpna hon klättrar inte som Älsa gör.

Älsa är jättepigg, är ju ett tag sen hon slutade med kortisonet nu, men det verkar som att det ibland kliar i hennes kropp, och hon får lite utslag på den fortfarande rosa magen,kan ju vara små bett men ibland ser det inte ut som såna, jag funderar på om det kan vara så att hon har en autoimmun sjukdom ändå jag, pälsen växer ju inte ut och  att det kliar på henne, det verkar klia mest i ansiktet/huvudet. Men nu har hon iaf satt igång att fälla, det har hon inte gjort sen hon började med kortisonet så kanske det ändå börjar rättas till i hennes kropp!!


Ikväll ska våran häst Brovind starta i ett premielopp på Romme, det är ett träningslopp för tvååriga hästar. Ska bli såå roligt, vi ska träffas alla vi som äger honom och titta på loppet och sen ska vi äta på travrestaurangen  

Är du sugen på en godisbit Ästher?

men jaa aaa......

tröttmössa  

  

 finaste som finns  

     

håll ut matte jag kommer

ingen rädsla att slänga sej i från bryggan

plopp  

snart framme hos dej matte

nuu ska jag rädda dej  

måste kolla först...........

undrar om det håller att gå på

måste prova.....

men shit det håller inte .............    

  


plums o plask  

men jag klarade frillan iaf  

ska jag dra in dej matte eller vad ska vi göra?


ta den här nu så jag kan andas igen...

Pelle slängde i livbojen åt Bollnäsa också och hon hämtade den utan problem...

duktiga troll


Sigge har haft känning av sina ryggsmärtor igen....var på väg till veterinären i fredags morse men då gick det över, undrar vad det är för nåt, kan han ha nån form av diskbråck som kommer o går?Eller är det ålderskrämpor?



    

   

  

           

  


          



  


Av Annica - 10 augusti 2012 10:13

ja det gjorde vi för en vecka sen. Först lämnade vi Ästher BollnäsTroll hos min syster med familj för det här är inget som hon gillar speciellt mycket,tror hon tycker det blir för rörigt... så tack snälla för att hon fick vara hos er Det blev en rejäl rundtur, vi utgick från Edsbyn tillsammans med Carina o Ulf där vi först lämnat Älsa hos brorsan Eddie och Carinas pappa som var så snäll och var hund"piga" är ju lite krångligt då Älsa måste ha sina mediciner på fasta klockslag så det var toppen att han ställde upp...tack snälla .  Första stoppet var hos Evelina där Ozzy skulle övernatta,(men först hade vi åkt minst 537 mil   på en grusväg som inte var av denna värld kan säga att organen i kroppen bytte plats på den guppiga vägen   ) sen var nästa mål Järvsö och Lill-Babs såklart

 

...Kenneth har ju tjatat i evigheter att han ville hälsa på henne där blev vi bjudna på fika....Carina åt en räkmacka som var hur stor som helst och jag åt en supergod italienskmacka med lufttorkad skinka mozzarella o tomat...mmmums och "dom" andra åt en tomatsoppa som smakade jättegott den också!

min goda macka....på andra sidan bordet syns inte Carina bakom räkorna     

Men synd nog så var inte Lill Babs hemma men vi kikade på hennes utställning iaf...

ganska likt   bara mustachen som inte är så likt

men här var det look a like   

      

sen åkte vi vidare till Ljusdal för att inhandla nåt att dricka då vi som slapp köra bilen blev törstiga   

 Sen for vi mot Hudiksvall .....

 

gick där o tittade lite...väldigt fint med sjöbodarna där tycker jag.

deras slingerkrasseblommor var helt enormt fina dom hängde ända ner till vattnet..tog en bättre bild på blommorna men nu hittar jag dom inte..men om ni tittar lååångt framme vid bron så syns krassen

ett sångtempel....vi avstog dock från att sjunga!     

Och sen åkte vi ut mot Hornslandet som är en stor halvö....där "pausade" vi också där skulle jag absolut kunna tänka mej att ha en sån här mysig sjöbod att bo i på sommaren.


       

Sen drog vi vidare mot Söderhamn eller rättare sagt Skärså som har en restaurang vid namn Albertina.....men gud jag har aldrig ätit sån god rödspätta nångång jag åt en som var fylld med räk o champinjonstuvning...mmmmmmmmmm.......sååå gott!!!

 

Så har ni vägarna förbi så gå in o ät där!!!!

På fredagen lämnade vi dom mindre shoppingsugna hemma med vovvs och drog ut på en loppis o shoppingrunda...tänk vad bra det går att shoppa när man slipper nån som trampar en på hälsenorna och undrar om "vi" verkligen behöver en sån o en sån

Har haft det toppen och det var såå roligt alltihop... tusen tack för ALLT

Ozzy hängde med på en promenad innan han packade sin väska och vi skjutsade han till Evelina..bäst så för syskonen kan vara liiite dryga...syns ju på denna bilden vad Eddie tycker om att Ozzy är med  

tror han var ganska glad att slippa dessa syskonen "knas"

tänk vad Älsa gillar detta...att åka o övernatta och umgås...

 


syskonen "knas" Älsa o Eddie

Eddie

vovv vovv

lite bus

ojdå här har Eddie tappat sin Björne  

det är MIN Björne säger han

mmm världens godaste Björne

snygg Eddie

Älsa myser lite på morgonen.....meen snart är det slut på friden

Eddie "the beast" har vaknat  

och tar över madrassen

syskonen "Knas" påminner här om tvillingarna i Judit o Judit... fast i skällform då    


ser ni "snusken"? En helt vidrig nattsvärmare satte sej i dörröppningen efter att ha surrat runt ett tag först..bläää såna är otäcka tycker jag  och denna var hur stooor som helst..



  
          

                               




Av Annica - 1 augusti 2012 21:19

eller vad man ska säga inte bloggat på evigheter.......nä så kan det va om det gäller mej! Känns som att jag inte har tid....fast det har jag väl egentligen.....är väl den där lusten nu igen......det enda jag besöker en skvätt varje dag är ju Fb....där får man sej en dos nyheter och det går så mycket fortare

Vi har iaf varit till Barcelona i 5 dagar och jaaa jag längtar tillbaka...till värmen o havet o ölen!!! Toppen ställe som varmt rekomenderas!Stort mega tack till Hampus och Sara som såg efter vovvorna!!! Just nu ser jag fram emot att åka bort i morgon till några...(nåja)    goda vänner...hahahaaa jooo det ska bli sååååååå roligt........och Ästher BollnäsTroll lämnar vi hemma, jag dukar fram massor med vatten o mat o chips o dip så ska hon väl klara sej nejdå vi lämnar henne hos min syster o pelle och tar bara Älsa pälsa med, då fröken speciell är som hon är och helst stannar hemma så är det såå tacksamt att hon får vara med dom!!

Vi var på återbesök till Strömsholm med Älsan och nu har hon fått sluta med kortisonet, underbart! Dock visade ekgn att hon fortfarande har förmaksflimmer så hjärt medicinen måste hon fortsätta med, vi ska på återbesök om c,a 1 månad efter hon slutat med kortisonet och då ska ett nytt ekg alternativt ultraljud göras för att se hur det ser ut sen hon slutat med kortisonet!

Oj vad mycket jag plitade ner ja vem vet det kanske kommer nån mer rad om några dagar........ nyss så hörde jag "kattastrofen" slåss här i närheten............suck nu var det lääääängesen han slogs så varför måste han göra det just nu???? Dessutom brukar jag inte höra när han slåss så det har väl kommit nån för nära hans hus då!

03:30 .....tidigt på Arlanda..........

en redig frukost.....Öl o Gin o Tonic 

nähää inte är då jag flygrädd jag håller bara in hakorna

snygga Lejon i Barcelona fanns det också

den här åkte vi med till stranden en dag...........jag tänkte inte åka med först........men tror jag var minst rädd i slutändan

vissa var tvugna att värma upp innan avfärd och något får mej att tänka på sällskapsresan....

tre gringos

härlig utsikt

till det tornet ska vi



har så svårt att förstå att man vill bada i hotellpoolen  när härliga havet ligger nedanför

bäst att hålla i oss

Humle o Dumle i havet

innan Barcelona var vi och kollade ett träningspass på våran Brovind i ösregn



men vad gör väl ett ösregn när vi har nått snyggt att kolla på

och Älsan älskar blåbär

och plockar själv.....

ger man henne ur handen så spottar hon ut hon ska plocka själv

tungan blir härligt blå

voff på er

jaga svansen är ju såå kul

och anfalla Älsan också


och sno min sko




Älsan hjälpte sin matte att få tillbaka sin fina sko

då kan man retas o bita i dynan i stället

simma o bada det är livet det

sååå skönt



Bollnäsa städar lite i vattnet


toktrollet


det finns storsjöodjuret och så finns det smébacksodjuret 

Älsan lurar på BollnäsTrollet





mindre mysigt...flygmyror på mitt kontor  


vet att jag säger o tänker samma varje år.........MEN vart tog sommaren vägen??

ja okej denna gång så regnade den väl bort...men samtidigt...varför gnälla på vädret?! Vi kan ju ändå inte påverka!!


*fniss* när husse plockar kantareller vill han inte ha oss lösa ...han påstår att det blir kantarellmos  

fina prästkragar........men i ärlighetens namn........dom luktar ju skit  


tummen upp  jordgubbsmohito

och tummen ner...........nån rökig whiskey  

man kan även sova på en solsäng  

frukost på stranden  

denna där till vänster hade druckit nåt olämpligt tror jag och det hade fastnat en oliv i tanden  

titta vad glad han ser ut...fick en rundresa i Hälsingland i present....antar att han drömmer om att träffa Lill-Babs  


bästa maten i Barcelona.........ja jag vet men pizzorna var helt suveränt goda...men tapas...nja.....

det gäller att utnyttja minsta lilla utrymme

måsarna i Barcelona var stora som spanska vattenhundar  

 


 en äkta bodega åt vi på

efterätten var jättegod...nån chokladgrejs

en sån här skulle jag o vovv ha

Camp Nou.............

men inget slår väl ett bad i bäcken

gull Trollet



        




                

                                                  
  

                                             




                                                  
                                 


Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards