Älsa & Ästher

Alla inlägg under januari 2013

Av Annica - 19 januari 2013 09:38

ja tillslut lyckades jag överlista fru mus så hon fastnade i fällan och dog! Före det hade hon tagit maten men inte fastnat...ja jag tröstar mej med att hon dog då mätt iaf. För hon var stor o fet och fick nätt o jämt plats i fällan. En till fetlagd svart lyfte jag nyss bort då han satt och smaskade för fullt i smörasken....bara att skrapa bort halva smörasken, tycker inte det är så mysigt att dela smör med katten, tror han har en helt annan bakterieflora i sin mun, fast iof så tar han ju inga fru musar så det kanske inte är  så snuskigt ändå och nu ville han ut i -15 gr, kyla o dåligt väder har aldrig bekommit honom, han är ute i ur o skur.

 

Sigge "the King" chillar i handfatet

 

visar sina vapen  

     

Älsa har koll åt sidan...............

 

lugnast så för man vet aldrig varifrån ett BollnäsTroll dyker upp

 


 


 

ibland tycker Älsa att Bollnäsa behöver kylas ner lite....

       

men det hjälper föga....

 

vad tittar du efter Älsa ?

 

jo BollnäsTrollet försvann...........

 

vi väntade

 

väntade.......

 

och väntade

 

Älsa hör nåt som låter som ett ånglok

 

ja se där ja

   

rejält varm så då gäller det att kyla sej

 

nu så är jag avkyld

 


 

redo att fortsätta vår promenad

 


 


 


 


   


 


 

pudra näsan måste man göra ibland

 


 


 


 


 

sällan har väl världen skådat ett snyggare snömonster Troll  

 


 


 

 mina

 


 

goa glada Älsa pälsa

 


 


       

Av Annica - 14 januari 2013 18:29

ÄR hemma dansar råttorna på bordet ja det var tydligt det när vi kom hem från torpet i söndags. I lördags märktes inget när vi var hemma. I hallen har vi en hundmats tunna där jag förvarar solrosfrön åt fåglarna, mm den hade fru mus satt tänderna i, inte kommit igenom men det var på vippen. När jag kikar upp i hallen sitter vår *harkel* feta katt Sigge med ett flin på läpparna, jag frågade men varför i hela friden har du inte tagit fru mus??? Såg på hans hållning att han inte orkat engagerat sej i nån musjakt! Nej varför skulle han det? Han tror säkerligen att hon tillhör familjen. Såg sen att hon suttit i min känga i hallen och käkat solrosfrön?? Och bajsat i den också    men då måste hon tagit med sej frön utifrån!! För från tunnan har hon inte fått några.

 

så här såg det ut i hallen, fullt med plastbitar från tunnan

 

fint tuggat i kanten

 

inne i skrubben hade hon tuggat på en kasse

 

denna här trinda katten tycker som sin Edsby"kollega" Signe att är man inne på sitt 13 år är man pensionär och behöver inte förta sej

 

så det så

 

blev ytterligare en biabädd inhandlad i helgen, ja har ju haft en vanlig säng som hundsäng o Älsan har lite problem att ta sej upp i den ibland, hon sov hela natten i den här så den blev kanonbra, har ju en i andra änden av rummet också och den har dom turats om att ha men nu har dom varsin

 


       


 

ligger o väntar på nästa anfall

   


 

suck

 


 


 


 


 

ibland blir man så rädd att man inte törs fullfölja fotandet och då blir resultatet detta    

 

Älsan kan också se "snygg" ut

 


 

syns vilken som är "min" vovva när husse är med

 

enda gången Bollnäsa sviker mej är hos min mamma...då vägrar hon följa med mej om hon inte får nåt från kylskåpet  

 


 


   

snygg Älsan

 

spanarn....korparna är roliga att jaga, skitsamma att dom flyger 3 km upp i himlen

 

Älsa lurar

 


     


 

lyckas tillslut att överlista Bollnäsa och sno pinnen

 

men hjälp mej då

     


 

visst sa du godis??



            

Av Annica - 11 januari 2013 07:44

nya möjligheter! Ja det är ju redan 11 jan-2013. Året som gick bestod av mycket oro, dels för nära o kära som blivit sjuka....och våran Älsa som vi åkt skyttel trafik till veterinär med. Tänk att det blev så bra tillslut med Älsa, gudarna ska veta att jag tvivlade många gånger när hon inte tog sej upp från golvet själv och hennes ledsna ögon när hon inte orkade gå med på promenaderna.  Och sen när Ästher blev sjuk i borrelian,lämnar henne på Strömsholm och alla trodde att det var nåt från hjärnan, innan vi på återbesöket fick Rebecca även till henne och det första hon gör är att ta ett borrelia prov och det visar sej vara det!!!! Gud vilken underbar känsla även om det inte heller är att leka med, men det gick ju bra med dunderkuren penicillin. Och Sigge som också visade sej ha spondylos...han mår ju bra nu, han åt ju metacam smärtstillande ett bra tag men sen kunde jag trappa ner och sen plocka bort det, men i början på veckan så märkte jag att han hade lite problem att ta sej upp på sin stol så då började ge metacam igen och nu är han som vanligt igen. Han fick även vara med oss i torpet över nyår, det gick jättebra trots att han inte fick gå ut där för mej, nej jag vågade inte. Han visade här på annandagen när det var bandymatch nere på idrottsplatsen nedanför oss och några  från motståndarlaget bränner av raketer MITT PÅ DAGEN 2 ggr dessutom, som tur var så var hundarna med Kenneth i bilen så Älsa slapp dö av rädsla här hemma, men Sigge blev jätterädd!!! Tänk att folk inte tänker på att det finns folk o fän som dom kan skrämma slag på med dessa raketer o ch smällare, och vem räknar med att det ska smälla mitt på dagen?! Tänk om jag varit där nere och gått med hundarna vilket jag ofta gör  usch törs inte ens tänka tanken vad som hänt då!

 

vet ni vad detta är? Nej inte jag heller...men det luktade SKIT, riktig skit, nåt ben av nåt slag, såg att Bollnäsa låg och rullade frenetiskt i nåt i skogen och hon slutade inte när jag ropade på henne så jag klev in i skogen och då kommer Älsa med detta i munnen, jag såg inte först vad det var såg bara nåt brunt och trodde först att det var en bajskocka som stack ut, och envisaste Märta Maräng får man inte av nåt när hon bestämt sej, jag provade att muta men det gick inte....men hon tappade ut den och jag satte foten över och böjer mej att ta upp den och håller på att spy  det luktade folkskit   men eftersom jag hade den i handen och vägrade ge tillbaka den till Märta och den studsande Bollnäsan som försökte stjäla den för mej, satte upp den i ett träd och satte koppel på båda för att få med dom, då ser jag ju hur BollnäsTrollet ser ut, hon hade ju rullat där den där grejen legat...suck..

Sigge kollar vart tusan han har hamnat

 

BollnäsTrollet visar Sigge vart rådjuren brukar vara 


 

spisen var skön att ligga på, nej vi hade inte eldat i den  

 

perfekt att ligga i sängen och glo på tv

 

lill grisen

öh kan vi få smaka lite

 

swisch sa det bakom Älsa

 

aha ett BollnäsTroll

 

som försöker få fart på Älsan

 


 

aaaanfall

 

det funkade

 


 

snön yr

 

mm så skönt att gnugga sej i snön

 

ojoj vilket vinddrag   

 

 räserTrollet

 

spränger snövallen  

 

hm.....vad är det jag hör

 

bäst att se efter

 

swisch...borta

 

jag väntar här med dej jag

 

sen tuktar jag henne lite när hon kommer tillbaka

 

oj hon blev visst lite sur  

 

och ger igen

 

hehe inget som Älsan bryr sej om

 


 


 


 

så vackert en morgon när solen gick upp

 

mm halleluja eller nåt sa Älsan

 


 

vad mycket snö det var ett tag

 


 


nu har det varit så halt på våra gator så det är otäckt att gå med vovvorna, ja jag har ju mina icebugs, men dom har ju inga, därför är det skönt att åka till torpet för där har vi mer snö och inte halt än iaf

 


 


 

Vi var ju i torpskogen i tisdags, när Bollnäsa rullade sej och Älsa hade det där äckliga benet, igår när Älsa låg bredvid mej och jag pillade i hennes päls så kände jag nåt och tog det i handen, det kröp och jag slöt handen och gick in i köket för att se vad det var, men se på f*n en älglusfluga eller vad dom heter!!! Men sover inte dom nu och har hon haft den sen i tisdags???Jag borstade ju Älsa efter skogen och även igår när jag redde ut pälsen på Bollnäsa så borstade jag Älsa, Jäkla äckel, går ju knappt att ha ihjäl dom, usch fick en känsla, inte lägger dom väl ägg på hundar?? Nu när det ljusnar ska jag gå igen hela Älsa.....förresten så tog jag en fästing på Älsa i december  

 


 


 


 

rulla i en slänt kan man också göra

 


 

att dom inte flyttar från torpet

 

men dom är väl så vana vid detta Troll  

 

Älsa råkade ligga bakom rumpan på BollnäsTrollet när dom åt godis så då fick hon äta så här  

 

och lite gymnastik

 

så skönt med denna kamin i torpet

 

Sigge gillar värmen

 

zzzz................





       

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards