Älsa & Ästher

Alla inlägg under januari 2014

Av Annica - 15 januari 2014 13:11

Hej hopp så blev det full vinter...vet inte riktigt vad jag ska tycka om det! Jaa jätte skönt att slippa stampat jordgolv inne då hundarna är rena och fina, men det är ju så kallt och snön är kall och jag var tvungen att ta fram vinterskorna. Har ju gått i gympadojjorna hur länge som helst. Och jag hade ju hoppats på en rejäl köldknäpp så snusk fästingarna hade dött allihopa...men antar att en del klarar sig nu då snön kom. Och att cykla är mycket jobbigare...men jag håller fast vid mitt "måtto" blir det halt och slirigt så blundar jag för då ramlar jag inte  

 

Ästher BollnäsTroll blev helt plötsligt så där "märklig" i fredags, vi var i skogen och när vi var på väg hem så stack hon och var borta i max 2 min...ser att hon kommer men reagerar på att hon beter sig mysko, kastar omkull sig och jag tyckte först att tungan såg blå ut men jag är osäker...jag sätter koppel på henne och hon vill inte gärna resa sig först men sen reser hon sig och det bär av hemåt i en väldig fart.....väl hemma går hon och lägger sig och jag ser inget mer märkligt...då....

 

förräns på kvällen, jag pratar i telefon och ser att hon flyger upp som hon fått en smäll, in i sängen och lägger sig..där låg hon ett tag sen börjar hennes knepiga oroliga sätt....hon kan inte lugna sig hon ska ut hela tiden, jag släpper ut henne men får nästan inte in henne igen utan får gå ut och ta tag i henne annars vägrar hon, ute bara står hon och glor

 

vi sitter i soffan och jag "tvingar" upp henne och vi får henne att slappna av och lägga sig när vi masserar henne och hon liksom ryser till då o då när hon sover!

 

sen när vi ska lägga oss i sängen börjar hon vimsa runt igen, då tvingar jag henne åter så hon hoppar upp i sängen och jag "klämmer" fast henne och stryker och masserar henne så till slut somnar hon och ligger bredvid mig hela natten men hon drömmer och sparkar mycket, det gör hon iof ofta

 

tidig morgon börjar det igen, jag får henne att somna i soffan, sen fram på fm blir hon helt plötsligt "normal" igen....så knepigt, jag funderar ju på om det kan vara så att det är borrelian som fortfarande spökar?! Men hon har varit helt normal sen dess, jag har pratat med veterinär (först med Margot) men eftersom hon inte visar nåt nu så avvaktar vi lite och Älsa ska ju på återbesök i feb så då fick jag ta med Ästher så ska han titta på henne då, han pratade en massa och undrade om nån hade undersökt hennes ögon nångång och det har ingen gjort, för jag har också funderat på om det kan bli nån form på syrebrist när hon blir så här, i våras när hon hade "harkel" jagat rådjuren vid torpet så var hon ju helt slut och sen hon hämtat andan blev hon ju så här då också, då var jag ju övertygad om att det var borrelia men det var det inte, då hittades inga fel....för när hon drar iväg på sina repor så springer hon verkligen fort, jag har alltid sagt att hon har ett enormt springbehov....ja jag vet inte...vet att jag funderar så min hjärna går baklänges ibland   men helt klart ska vi gå vidare med detta!

     

mitt tokiga BollnäsTroll  

 

har tagit det väldigt lugnt med båda sen helgen...

 

nåja  

 

Älsa har "skjutit" rygg ibland när hon legat och ska resa sig, är säkert kylan som försämrar för henne....inte så att hon har ont men jag är rädd att hon får det. Så vi tar det lugnt ett tag

 


 


 


 

bara det att Bollnäsa blir såå rastlös när hon inte får springa lös i skogen på några dagar....

jag försöker aktivera dom inne så gott det går, gömmer godis och "tränar" lydnad  eller hur det va med det  

   


   


 


 


 


 


 


 


   


 


 


   


     


 




Av Annica - 9 januari 2014 06:55

Ja nytt år blev det för 9 dagar sen, det firade vi i torpet..ja fira var väl att ta i men det var så lugnt och skönt. Inga skrämda djur och det är så skönt. Kommer ALDRIG att glömma åren man suttit på golvet med en super rädd Signe och sedan Älsa som också blev rädd   fruktansvärt. 

Jag har bokat tid för en koll på Älsa på Strömsholm, vi var ju där i september och allt var bra och meningen var att vi skulle dit i mars men hon häschar så mycket vissa nätter , vi har inte varmt inne i detta dragiga hus men nu har jag dragit ner värmen ännu mer  och inatt har det varit lugnt....sen är hon så seg på promenaderna, en replängds avstånd bakom håller hon sig, men hon är ju pigg och glad annars så jag vet inte om det faktiskt bara är "tant" fasoner då hon faktiskt fyllt 9 år den 30 dec, ja ingen idé att gissa lika bra att kolla upp henne hon äter ju en drös med mediciner (52,5 st / vecka) så det kan ju vara nån biverkning! Fick tid 4 feb eftersom det är lite väntetid.. för Älsa vill ju ha dom bästa   

 

bilderna är inte alls bra...har aldrig fotat så lite som nu, detta mörka väder är ju bedrövligt iaf för mig att fota i...suddiga mörka och tråkiga så för det mesta lämnas kameran hemma när vi är ute på promenad

 

Jack med familj var hemma över jul..Älsa tyckte det var jättekul så hon drog av en trudelutt  

 

vad BollnäsTrollet tyckte syns väl det också  

 

hon trycker sig mot Älsa hon....kan det bero på att Jack spände ögonen i BollnäsTrollet och sa....Snuskhund  jag bröt nästan ihop för det lät sååå roligt  

 


 


 


 

så här är Älsa jättepigg...älskar att busa

 

du ska väl INTE borsta mig vaaaa...denna päls skänkes till nån behövande...obs bara pälsen, "snuskhunden" behåller jag allt  hon har en tuggummisvinto liknande päls...den ryker så fort vädret tillåter, ingen idé att bokstavligen slåss med en hund som är allergisk mot borstar....och i detta fuktiga väder...blääää.....

 


 


 


 

januari 2014 och vov kan bada i dikena...suck....

 

men nu har dom lovat kyla..(H)underbart  då önskar jag livet ur ALLA fästingar..goodbajs med er  

 

  

 


 

kamikazee Trollet räds inga snår.. bara att forsera och inte glömma att blunda  

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards