Älsa & Ästher

Alla inlägg under februari 2014

Av Annica - 13 februari 2014 06:06

Ja men se på.....mitten av februari    tom fåglarna börjar få vårkänslor och har fått ljud i struparna igen nu när ljuset sakta men säkert återvänder skönt. Ja vad händer här då? Ja inte så mycket bara den vanliga lunken som iof är ganska skön. Men NU vill jag efterlysa solen....det är ju så grått och tråkigt så kameran har sagt upp sig så  oftast får den stanna hemma! 

I tisdags var vi på återbesök till Strömsholm med Älsa för hon har börjat hässja vissa nätter som hon gjorde förut och då ändrades medicinen och hon slutade, men nu har hon börjat igen, och vissa dagar vill hon helst inte med på promenad, hon är seg som den segaste marängen...dom dagarna heter hon verkligen Märta Maräng, men det är ju svårt att veta OM det är pga att hon inte mår bra eller om det helt enkelt är tant fasoner....jag har så svårt att ta in att hon faktiskt fyllt 9 år   för mig är hon ju bara unghund än, nej då jag skojar men när hon leker hejvilt med Ästher och skäller och busar och stjäl tofflor och tv dosor då beter hon sig inte som en klok tant  

 

Det togs lite olika blodprover så nu väntar vi på svaren få se om nån medicin ska sänkas

 

denna här fick åka med på samma "smäll" när vi ändå skulle dit med Älsa. Jag ville ha en veterinärundersökning eftersom hon hade det där märkliga beteendet i januari,visserligen har hon inte visat det nåt mer men det är ju 4 :e gången hon har betett sig så , jag var ju inne på OM det kanske fanns spår kvar av borrelian, men då hon inte har några såna symptom så togs inget nytt prov då hon har antikroppar sen hon haft borrelia, suck det är så knepigt med denna där fästingsjukan, men om jag fattat det rätt så har dom antikroppar om dom haft borrelia och det är mängden som avgör OM dom har borrelia, dom ska alltså vara skyhöga....jag lämnar nu detta eftersom jag bara svamlar till det   

 

fröken blyg?! Ja jag vet inte vad jag ska kalla henne när vi är hos veterinären....hon sitter i ett hörn och andas knappt för då kanske vet André glömmer bort henne och hon slipper undersökas.....när vi väl fått upp henne (lyft) på bordet så är hon såå stel så man skulle kunna tro att hon är en plåt hund, nästan så det gnisslar när André ska lyfta upp hennes huvud för att ha en chans att titta henne i halsen. Hon flappar med öronen på morgonen mellan kl 05-06 nästan varje morgon och jag har kollat och det enda som jag sett är liite lite smuts sånt där ytligt, jag var nästan inne på att hon har tics den tiden för att jag ska kliva upp med henne då för det är omöjligt att sova som hon håller på...ja jag kan inte sova den andra partnern hör ju INGENTING...kanske ska kolla hans öron också 

 

när han tittade med ett otoskop(heter det så) så fanns längst ner lite kladd, så han tog prov på det för att se om det är bakterier, så nu väntar jag på det provet också så vi ev kan få lite droppar så hon slutar flappa på morgonen...i morse bytte hon tid då började hon kl 4  och hennes konstiga beetende kan ju ingen säga vad det beror på, jag har varit inne på om det kunde bli nån sorts syrebrist....och ja det kunde det bli men då brukar det komma oftare, och hon har ju "bara" haft det 4 ggr....och 2 av dom så har det varit borrelia! Ja jag hoppas det aldrig kommer igen men OM så ska jag försöka filma hennes beetende så jag kan visa veterinär, och ringa akut och åka in.

 

jag har satt mina lurvor på en avmaskningskur...nej dom har inte mask vad jag vet MEN dom äter så mycket äckel och det var hur längesen som helst jag gjorde det på dom så jag frågade veterinären och han tyckte att jag kunde göra det , vet att många sätter i halsen när man nämner avmaskning, men när man nästan aldrig gör det så är det befogat tycker jag. Hörde att en hund fått lungmask här i byn...usch, jag har ingen aning om hur den smittats men jag kan ju gissa på räven då vi har mycket räv här och mycket räv och rådjur uppe vid torpet och mina rara vov äter ju deras lort som karameller  

 

jag har bestämt vilket fästingmedel jag ska ha....eller jag tror jag bestämt mig  det lutar åt scaliborhalsband, spelar ingen roll hur jag vrider och vänder på detta så är det ALLTID nåt fel på alla medel, men samtidigt så känns det bra med ett halsband som man kan plocka av om dom inte tål det, och vänja dom försiktigt var ett mycket bra tips jag fick, för att hålla på och droppa med det andra medlet tror jag att jag skulle glömma och mina badar så ofta så det går bort och halsbandet får jag väl plocka bort när dom simmar  katten tål ju det inte men finns ju ingen risk att han slickar på några hundar och snart(april) flyttar han ut på altanen(självmant) ändå så då ligger han ju inte ens bredvid dom, och borrelia vill vi INTE ha nån mer gång!!!!!

 

är livrädd att Älsa ska få borrelia, vet inte hur det skulle påverka henne...

 


 


 

våra kompisar

 

tror inte dom tycker det samma om "oss"

 

Ästher tror nog att det är en sån där godisgrej...vad tusan hette dom, eller dom finns väl än? pez godis som man tryckte ut  

 

kom tillbaka...varför så rädd?

 

aha därför  

 


 

bäst att dra

 


 


 

oooo oooh i like it  

 

ööh?? talking to me?

 

så snygg så  

 

Älsa älskar att vara på strömsholm....Margot är ju så klart favoriten och av henne får man godis ...och Älsa vet vart godisburken finns  

 

så skönt med folk som inte är rädda för hundarna när dom ska undersökas/tas prover....finns väl inget värre när man haft nån veterinär eller sköterska som tydligt visar att dom inte gillar stora hundar och blir rädda...inte bra när man har ett skeptiskt Bollnästroll som då tycker det är ännu läskigare

 

ööh jag är inte rädd för nån  

 


 


 


 

en sak jag funderat på många ggr denna vinter är....varför är det så många som är ute och går som måste gå MITT på cykel/gångbanan??? Så här är det, jag cyklar året runt i ur och skur...när det är halt så blundar jag, jo det är sant fööör börjar jag titta och se vad jäkla halt och slirigt det är så börjar jag vobbla   och då är risken mycket stor att jag ramlar, därför blundar jag... och alla dessa människor som då går där mitt på min färdväg är det väldigt stor risk att jag kör på, för om jag blundar just då så ser jag dom ju inte. Och när jag kommer och cyklar och jag inte blundar och dom går där mitt på vägen då plingar jag på ringklockan.....då ser dom såååå rådlösa ut och undrar varför jag plingar....puckon  






Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards