Älsa & Ästher

Alla inlägg under april 2014

Av Annica - 29 april 2014 14:56

Mm i morse kl 4 skulle Älsa ut...akut kissnödig. Ja när hon var färdig så skulle så klart Bollnäs ut...suck...för det första så går hästarna på baksidan igen  ja det gör ju inte mig nåt...egentligen men såååå drygt att Bollnäsa ska säga åt dom att dra varenda gång hon kommer ut. I morse höll hon tyst i allafall. Men när jag sa åt henne att nu får du gå in så jag kan få lägga mig en stund till...jo tjena  hon drog som det troll hon är upp mot garaget för där seglade ju dom där jä*** måsarna och dom MÅSTE man jaga från gårn, jag gick ut i morgonrocken och pekade med hela armen gå IN.....  det struntade hon fullkomligt i och seglade förbi mig, jag tog andra hållet för jag tänkte gen skjuta henne men hon ÄR ju såå mycket snabbare  och måsarna retas det syns för dom flyger precis ovanför henne och skränar...såå dryga...   

 


 

efter allt mitt velande hit o dit ang fästingmedel så valde jag till slut scalibor halsbanden, vande dom lite försiktigt innan dom fick sitta på hela tiden, men Bollnästrollet började klia sig i helgen och igår så hade hon blivit ilsket röd i nacken, så jag tog av halsbandet och hon slutade klia sig direkt, så nu ska jag vänta tills allt det röda är borta sen ska jag faktiskt prova igen, det blev då inget sår för jag har stenkoll och tittar varje dag..tänk så otroligt äckliga djur fästingarna är, helt sjukt att man måste sätta gift på sina egna djur för att inte riskera deras liv  men på Älsa syns ingenting...skönt!

 

har ju kommit ut nåt nytt på marknaden, en tablett men då måste fästingen bita sig fast för att dö och då kan dom ju faktiskt hinna smittas

 

naturmedel som man ska spraya eller stryka på är uteslutet för Bollnäsa för hon blir galen (tokigare) om hon får nåt på sig som luktar osv....då rullar hon runt bara och stryker sig mot allt....

 

hade ju bärnstenshalsband på båda förut och tyckte det hjälpte, men det kanske var mindre med fästingar då ja jag vet inte men det funkar då inte nu för oss, köpte nåt annat snällt halsband också men det hjälpte inte heller ..

 

var inne på att prova fixodida också men har suttit och läst på en massa sidor på nätet och dom flesta säger att det inte hjälper, och B vitamin ska också vara avskräckande....

 

har faktiskt hotat mina vov med att dom endast ska få bli trottoarhundar och ALDRIG mer få springa i skogen och så ska jag asfaltera gräsmattan  

 


 


 


i maj ska vi på hjärtultraljud med Älsan....få se vad det säger denna gång, hon är ju så flåsig mellan varven men efter återinförandet av Cosequin så fick jag en räser Älsa....tom så Bollnäsa tycker hon är dryg ibland och vill inte leka med denna gamla tok tanta  

 

jag skulle ju ta ut hennes sköldkörtel medicin och dom svarade att den inte gjordes längre så jag har ringt och påpekat detta för Strömsholm och dom har lovat att säga till veterinären...två gånger har jag ringt och fortfarande inte fått nån ny medicin, var in på nytt på apoteket igår för att se om det kommit nåt...men nu helt plötsligt fanns gamla medicinen igen men denna gång med smak....ja jag tog den för det skulle vara samma lovade dom, jag har också läst och ser då inga konstigheter...men knepigt att den inte fanns när jag var in första gången..och olikt veterinären att inte höra av sig eller ringa in nytt recept, tur jag alltid är ute i god tid så jag alltid har några veckor kvar på medicinen. Ska ta det med vet när vi ska dit!

 

nackdelen med fästinghalsbanden är ju att man ska vänta med att sätta på dom halsbanden några dagar sen man duschat dom, och det måste jag ju göra då o då......

 

stackars Sigge råkade gå förbi ett blött BollnäsTroll...

 

han blev inte särskilt glad  

 

rusk rusk på båda  

 

ser ni grodan....det gjorde inte jag förräns jag kollade på bilden i datorn  

 


 


 


 


 

stor tiggerskan och lilltjuven...hon snor allt hon kan komma åt i matväg...härom kvällen satt jag och pratade med Kenneth medans jag åt och vips så var min macka borta....skithund  

 

jaha i morgon hotar dom med snö  

 


 


 

i helgen ska det börjas sättas gärsgård runt heeeela torpgården

 

ska bli så skönt

 

dels för dessa som kommer och frestar ett BollnäsTroll att smita av gårn 

 

dels att folk med hundar i princip måste ändå in på våran gård i torpet...inget kul att hela tiden ha span så inte våra sticker iväg

 

det blir så klart en sån här hög gärdesgård som det heter...gärsgård låter bättre

 


 

tänkte sätta vanligt staket/stängsel först men det var dubbelt så dyrt och dubbelt så fult  






Av Annica - 8 april 2014 17:44

inlägg av bara farten då...inte för att jag riktigt vet vad jag ska skriva  

Älsa har ju haft en egenhet att när hon ätit så har hon inte druckit vatten förräns 2 tim senare till följd att hon druckit ganska mycket och då många gånger kräkts upp alltihop...smarta jag har inte ens tänkt tanken på att slå på lite vatten direkt på maten, fick iaf tipset av veterinären och sen dess har hon inte kräkts en gång  och BollnäsTrollet har ju en sån där skål som ska göra att det tar lite längre tid att äta...ja tre gånger tog det sen åt hon som en dammsugare igen, jag har börjat slå på lite vatten på hennes mat nu också och ta mig f*n så tar det henne lite längre tid att fiska upp maten...ibland är tom Älsa snabbare  

 

bäst att tala om att bilderna med snö är från mars

 


 

det var skare och vi tog oss långt på den...så kul

 


 


     


 


     


Älsa försöker hålla fast ett BollnäsTroll som inte väntar på ett varsågod och spring utan smiter,,som vanligt

   


 


 


 

ringde förra veckan för att boka in ett nytt hjärtultraljud till Älsa på Strömsholm i början av maj, men dom hade inte lagt ut några listor till i maj så jag väntar på att dom ringer tillbaka så vi får en ny tid

 

Och jag skulle hämta ut medicin idag till Älsa..forthyron till sköldkörteln...men se den hade slutat tillverkas, får ringa veterinären då så får dom hitta nån ny åt henne, tur man är ute i tid iaf

 

Sofia och Jack var hemma några dagar och hälsade på, här kollar Jack in en sjungande Älsa som såå gärna ville springa efter Pelle som körde 4 hjuling

 

han la armen runt henne...sååå gulligt när det blir helt apropå   

 

Älsa gillar honom skarpt, så synd att han är allergisk och blir prickig om vovvorna pussar honom  

 

vad i hela friden är det som låter??

 

skriker är rätta ordet säger Älsan

 

spillkråkan var det

 

BollnäsTrollet kikar på nån som sitter på toan  

 

vi har lite projekt på gång uppe vid torpet så vi har en annorlunda trapp just nu

 


 


 


 


 

sluta skratta skit matte och hjälp mig

 

jobbigt ju

 


 

snygg Sigge  

 


 


 


 

gäller att ta vara på sista snöfläcken

 


 


 

så skönt

 

färdig

 

och här flög husse förbi torpet och vi fick inte följa

 

tur man nästan kan flyga själv säger Ästher

 


 


 


 





Av Annica - 7 april 2014 18:47

Oj oj längesen det var nåt nytt på denna sida...nåja vad är väl en bal på slottet   

Igår var det leonbergerträff här i byn, så roligt tycker både jag o Bollnäsa...eller nja mest jag då   men hon är underbar att ha med sig min toka, bara det att hon fullkomligt struntar i andra, bara när Smulan ville fjäska lite då hissa hon på läppen och visade sina tänder men gjorde inget mer men talade om typ..stick   

Ja tänk hur hon är....jag tror hon skulle uppskatta att få toka runt och leka OM hon bara ville släppa på spärren..men icke! Nå väl alla är vi olika och jag är glad att hon är så snäll att ha med sig.

 

två systrar...Smulan och? Jag o namn  

 

Lejja som blundar

 

Mia o Lejja

 

lika barn leka bäst...Ästher o Lejja hittade en super intressant fläck


 


 

kollar in läget i Rosenbad...ja hönsgården heter så   


 

 

Berta (tror jag)

 

Tova (?)

 

Liisa med sina vovvor på hängbron

 

Lejja svalkar sig

 

och så klart Ästher

 

Lejja vill inte gå upp så hon lipar

 

skönt att vila lite

 


 


 


 



 


 


nej jag tigger väl inte  

 

Mia   Lejja

 



 


 


 


 

Trulsa oTova med sin husse


 

tror det var 17 leonberger ...inte lätt att få med alla på samma bild

 

Mia talar om för Lejja varsågod hopp o lek...men näe tack sa Lejja  

 

bus i hundhägnet


 

men inte för BollnäsTrollet...hon sitter hellre och luuuktar på blommorna  

 


 

men vissa hade väldans roligt

 


 


 


 




      






Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards