Älsa & Ästher

Alla inlägg under november 2014

Av Annica - 28 november 2014 06:31

När man ser dom första bilderna från det att vi såg torpet kan man ju undra om man(jag) var vid sina fulla sinnens bruk. Fyy så nedgått det var, året var 2007, men i min konstiga hjärna så hade jag redan hängt upp mina rödrutiga gardiner och flyttat in, jag var kär i stället som bara dök upp där mitt i skogen när vi tog en promenad på vägar vi aldrig gått förut med hundarna. Det första Kenneth sa nää du glöm det när jag sa, det här kan vi väl köpa. Men på nåt konstigt vis så var väl hans hjärna också full av ludd så han frågade runt vem som kunde tänkas äga detta hus som kallades för Dammen, därav kommer det sig att jag döpt det till Dammtorpet...är väl kanske inget torp det är ju ett 2 våningshus...men för mig är det ett torp..ett Dammtorp!

 

när jag letar efter bilderna vi tog första gången så har jag döpt detta till "kråkslottet 1 "  

 


 


 

Signe var med och inspekterade

 

tyvärr han vi aldrig flytta in medan hon levde...hon skulle ha trivts bra här tror jag

 

här håller hon koll på kakburken...våran Säpo   

 


 

ladugården var så illa åtgången så den fick räddningstjänsten bränna ner

 


 

Älsa gillade också torpet från första stund

 

Signe

 

köket, det var så snuskigt, tyvärr visar inte bilderna riktigt hur det såg ut

 

usch jag kan känna hur illa det luktade när jag ser bilderna, det var såna där gamla kork/linolium mattor och dom luktade inte gott,ovanför köksdörren var det ett stort hål , det var från taket där det regnat rätt in

 


 

rummet nere...jag hittar inte fler bilder just nu, och övervåningen har vi inte gjort så mycket med mer än rivit ut alla snusk mattor och stängt för råttor och börjat lite grann bara, Älsa fixar ju inte trappor så vi kommer ju inte vara där uppe ändå, blir mest förråd

 

Torpet idag

 

utbyggt åt båda hållen, ett sovrum och ett badrum + att vi borrat in vatten så nu kan vi flytta hit OM vi vill ,retar mig på den fula luftvärmepumpen och elskåpet bara, jaja ilandsproblem, kanske jag kan få det lite inbyggt på nåt vis?!

 

altanen på baksidan ska göras om, den blev aldrig sig lik från när snön rev ner staketet för några år sen...brak lät det när det rasade några ton från taket...nu har vi snörasskydd  

 

där Ästher sitter har vi gasolgrillen

 

innan badrumsutbyggnaden...vi hade cinderella förbränningstoalett innan, en riktig "skit toalett"   bara krånglade

 

gärsgårn är sååå bra när man har en som gärna motionerar rådjuren annars

 

köket idag

 


 

vardagsrum

 

sovrum

 

badrummet

 

fröken linslus

 

dyker upp på dom flesta bilderna 

 


 

måste ta med denna också, Sigge visar Albin hur man dricker vatten ur stupröret , ett antal år sen  

 

ja jösses, syrrans gula toyota, hundarna älskade den, ibland var hon snäll och skjutsade hem oss från jobbet, Signe satt så snällt i baksätet men envisa Älsa skulle promt sitta fram, när man väl fått tillbaka henne bak satt hon ofta med en tass på syrran när hon körde, vet en gång jag och syrran skulle nån annanstans och vi tog Kenneths bil och han skulle hem efter jobbet i toyotan med två landseerer....han fick inte bak Älsa så hon fick sitta fram och han åkte bakgator hem för han skömdes tydligen...och då var Älsa hemsk att skälla om det kom nån hund efter vägen så hela lilla gula toyotan hoppade   



Av Annica - 23 november 2014 17:40

Ja igår var jag och Ästher med på leonbergerträff som denna gång var I säter. Och i samband med den så fick vi lyssna på en tjej vid namn Doris som berättade om Nose work, ni kan läsa mer här på deras hemsida för den som är intresserad Svenska Nosework klubben jag tycker det verkar väldigt roligt så jag hoppas vi kan vara med på en kurs här framöver, anmälde iaf vårat intresse!

Som vanligt så är väl inte BollnäsTrollet så värst imponerad av såna här träffar men hon gör ingen affär av det hela utan hon är där med MIG och ingen annan   blänger bara surt om nån skulle råka nosa henne på rumpan,och kommer nån för nära så går hon bara! Men jag tycker iaf att det är jätte roligt dom gånger vi är med.

Tog jätte dåligt med bilder....och av dom få jag tog så var flera suddiga....har legat av mig, får skylla på vädret då kameran mest blir hemma i detta tråkväder!

En rolig kommentar av en herre vi mötte var "med så stora hundar får ni aldrig några karlar"    en annan tant sa "är det hundinvasion" det var flera som fotade våra fina hundar också , 

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

tror Yvonne visar hur man ska gå på "dogwalken"  med busig Trulsa  

 

RoseMarie som är  lokalombud för Dalarnas Leonbergerklubb

 


Av Annica - 7 november 2014 12:00

försöka mig på ett inlägg! Har inte skrivit sedan juni. Har tänkt skriva många gånger men stänger sidan innan jag kommit på nåt att skriva.  Har haft bloggen sedan 2008 så egentligen har jag ingen lust att stänga den men inser ju att det är ju inte kul med en blogg som man inte uppdaterar...skyller ALLT på Fb   det är ju där man "häckar" och lägger bilderna!

   

fröken BollnäsTroll har börjat med att ställa sig på soffan utanför torpfönstret och glo på mig...undrar varför? För mina hundar tigger ju inte   

 

och inte stjäl dom heller om dom kommer åt..allra helst inte BollnäsTrollet   

 

Bollnäsa har ju under ett längre tag markerat på ett framben, små haltar men inte varje dag och ibland med långa uppehåll, man ser det främst dom gånger hon tokrusat, eller storbusat med Älsa, då kommer det efter hon vilat, men sen värmer hon ur så att säga och det är borta, veterinär har klämt igenom henne och gjort böjprov och hon sa ingenting och visade inget, så hans teori är att det sitter i mjukdelarna /muskel högt upp. Igår pratade jag med en som är massör och duktig med hundar och jag beskrev hur hon var, han är övertygad om att det är en muskelbristning och jag ska massera henne och HÅLLA henne så lugn det går...han sa också att det förmodligen kan vara nåt hon gjort när hon varit yngre och det visar sig nu, hon är ju en stor hund som är explosiv...var det så du sa A-M ?....hon vänder ju alltid på en femöring, hoppar in i bilen och vänder sig i luften så hon kommer in med baken först..jo det är sant....måste försöka filma för det går inte att förklara, och när hon busar med Älsa så är det ju inget försiktigt bus, och när man kommer hem så tar hon i från tårna och hoppar på oss...och han nämde också att det mycket väl kan vara sviter efter borrelian som hon haft, för det kan ju förstöra en hel del! Och i somras blev hon ju rejält nergådd efter ormbetten och vi kanske körde igång för tidigt med allt?! Ja vi provar ett tag annars får jag väl boka en tid...hon verkar inte ha ont iaf!

 

idag på promenaden så hade jag henne kopplad men Älsa lös....att jag inte lär mig när hon kör upp näsan i vädret och ser så där lurig ut...VAR BEREDD....tjong sa det och hon vrålade och studsade och ut framför oss flög det ut 3 st rådjur, men jag lyckades hålla i .Älsa sprang några steg men stannade för hon är ingen jakthund och inte alls intresserad på samma sätt 

 


 

jag har aldrig sett en hund ta i så klorna står rätt ut förut

 

Älsa hon är mest envis hon

 

en Älsa pälsa lurar man inte hur som helst, utan vill hon inte så gör hon det inte

 

denna pinne är min

 

här har fyrhjulsbromsen slagit till....

 

rampen vi köpte har damen bestämt sig för att inte sätta sin tass på nåt mer, och inget har hänt så att hon skulle blivit rädd vad jag vet..hon ser inte rädd ut för den heller hon bara vägrar...så nu är vi som familjen Flinta igen och använder en stor lastpall, och ibland är det ett rent helvete att få in henne överhuvudtaget i bilen, helst tidiga morgnar typ kl 6 i torpet när det är svinkallt och mörkt ..då i träder hon sig rollen som åsnan Ior...och jag erkänner mitt tålamod tryter efter att fingrarna stelnat av kall korv,kött skinka osv och inget kan få henne att ens närma sig bilen så jag brukar gå in i stället för att käbbla på henne och andas ett tag då brukar kenneth få in henne till slut, och under den tiden så har BollnäsTrollet hoppat in och ur bilen 3756 ggr och dessutom ätit upp alla korvar....suck....så därför brukar hon få vänta inne eller ja hon väntar inte så gärna så hon har öppnat dörren i köket så många gånger att dörrhandtaget har liksom gått sönder inuti, så när man vill ha henne kvar inne så har vi satt en hasp på utsidan dörren....det har annars hänt att när vi åkt och handlat så har hon suttit i hallen mellan köksdörren och ytterdörren för köksdörren åker igen och då tar hon sig inte in...så därför sitter det en hasp där nu så hon håller sig kvar inne i huset, 

 

skickade in en bild till Royals fototävling...ingen risk att man kunde vinna där då dom som ledde hade flera tusen gilla markeringar...MEEN vi vann reflexer då min bild blev uttagen som en av tre vinnare i juryns val vecka 43..gissa om jag blev mallig   

 

Älsa fångar korv

 

jag får god hjälp med att dammsuga sofforna

 


 

få se om jag får fingrarna ur och skriver igen...har ju en massa bilder på torpets förvandling som jag tänkte lägga ut....ja vi får se  


Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards