Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2015

Jaha

Av Annica - 27 oktober 2015 12:34

Ett halvår sedan det skrevs något på denna sida. Gör ett försök idag få se vad för svammel som jag får ur mig

Ett halvår som varit lite av ett kaos skrev ju lite i förra inlägget om våran mamma..mamma kom ju in på lasarett den 13 februari..den 22 mars lämnade hon oss, lungcancer och kol. Vi hade medans hon låg på lasarett fixat henne en ny lägenhet med hiss, för att bo på andra våningen med tre trappor är otroligt jobbigt om man knappt får luft. Vi flyttade åt henne men hon hann aldrig få komma hem och se sin nya fina lägenhet...sen allt som följer efter ett dödsfall, ...flytta ur lägenheten rensa och som det känns ROTA i en annan människas liv även om man måste det är otroligt jobbigt. Planera begravning ringa alla myndigheter och fordringsägare bläää..och chocken som aldrig tycks släppa. Kenneths pappa blev också sjuk...cancer han också ....han lämnade in 28 maj..två månader efter mamma.. en ny chock då han var pigg och glad och vi trodde väl inte att det skulle hända "redan" dags att ta tag i ett helt hus, Kenneths mamma dog i nov 2013 och ett hus som dom bott i sedan 1967 då finns det en del saker sparat, är ju bara att gå till mig själv..  mammas bouppteckning var inte ens klar innan det var dags för nästa...TACK gode gud för min syster Annelie som hjälpte mig enormt i huset!!! Utan henne skulle jag nog hållit på än...och Pelle som var sopkörare TACK   


Och hundarna då ? Jo då BollnäsTrollet är ju 7,5 år men det vet hon nog inte om. Älsa har ju fått utslag över hela kroppen som vi inte vet vad det kommer av, började på ryggen som några kladdiga små utslag och jag trodde det var nåt fukteksem på gång, men det blev mer utslag i ljumskarna...åkte till Strömsholm då Älsa är patient där sedan många år hon har ju sitt förmaksflimmer och sköldkörtel krångel mm,  togs skrapprov som inte visade något och blodprov som inte visade något märkvärdigt, så hon ordinerades att duscha i klorhexidin schampo och en spray...men det slutade inte dessa utslag och hon blev mjällig och fnasig över hela kroppen. Fick ny tid till en hud veterinär

 

Hon kollade igenon Älsa grundligt och konstaterade att hon har en djup hudinfektion, därför hon blir så i huden på ytan huden försöker väl få ut det som sitter djupt...togs även ett nytt sköldkörtelprov T4 då det var ett år sen det togs ett nytt så det inte är den som börjat spöka igen hon äter ju medicin för den men kan hända ibland att den behöver ändras..har inte fått svar på det än

 

så här har hon sett ut här och där i huden

 

det är mycket bättre nu men inte bra

 

där skorven varit tappar hon päls....efter inrådan av veterinär är hon nu även nerklippt, för hon har nu duschat i ett nytt schampo tre dagar på raken och ska sedan duschas var tredje dag till nästa återbesök..så för att komma åt huden så är nerklipp nödvändig, tur man inte får hicka av det   hon har även satts på en antibiotika kur på 21 dagar...

 

att tvingas duscha är ingen höjdare...går åt mycket korv osv för att ens få henne i närheten av badrummet, ...det jäkliga är att hon nog står och spänner sig i duschen för nu har hon i två dagar varit otroligt stel i baken när hon reser sig går det tungt och när hon ställt sig upp trampar hon med bakbenen och skjuter rygg...jag är livrädd att hon ska få ont i ryggen..att den där jä*** spondylosen ska väckas igen...

 

blev inget kvar av henne efter klippningen, får sätta på täcke ute när det blir kallare

 

stor och liten rumpa   

  

 

en hink päls...kom och köp

 

Gråben stryker runt i krokarna så nu är det koppeltvång igen...har inte sett spår sedan i sommras så Bollnästrollet har fått rejsa lite under uppsikt men nu fegar jag ur och hakar fast kopplet

 


 


 

Älsa vallade husse en gång i skogen också   

 


 

Bollnäsa sniffar på en lupin som blommar än

 

 

1 okt hade jag smultron i trädgården

 

Men Sigge varför ser du så uppgiven ut?

 

Aha...därför    hon gör såå rysligt fint på fönstret

 

håller koll så inte Hacke flyttat in

 

öh har du nå godis åt oss ?

 

Ropade på Bollnäsa men hon kom inte så jag kikade ut genom dörren...  

 

ja naken är hon ju inte iaf sparade en del, men såå mycket enklare att få i schampot...och det ska sitta i 10 till 15 min innan det ska duschas ur   

 



 
 
Ingen bild

Anette

27 oktober 2015 13:24

Härligt att läsa igen Annica, fina bilder, förstår att lusten att blogga blivit lite off, kram till er.

 
Ingen bild

Lena Backman

27 oktober 2015 13:54

Roligt att läsa. Hoppas att allt rättar till sig med Älsan!

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

27 oktober 2015 14:13

Men usch vad mycke tråkigheter ni varit med om 😢. Trist med Älsa också 😕 hoppas hennes hudproblem går att lösa 😊.

Har också varit dålig på att blogga men fick ett ryck igår 😉

Kram 💖

http://www.heratorpetsvinja.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Annkie

27 oktober 2015 14:33

Jaa, nog har ni haft er beskärda del en tid tillbaka! =P
Men härligt att äntligen få läsa ett inlägg i din blogg igen!!=)
Hoppas nu att Älsa blir bra snart, inte kul för någon med detta badande.

Ha de gott och hoppas det inte dröjer ett halvår till nästa inlägg! ;)

 
Mia

Mia

27 oktober 2015 16:41

Tänkte just tidigare att det var längesen du bloggade =) Bra där =)
Massa har hänt, livet är piss ibland och livet är bäst ibland, trevlig va? men idag saknar jag min prinsessa enormt.......

http://www.miian.zoomin.se

 
Edith o Hilda

Edith o Hilda

28 oktober 2015 11:07

Va' kul att du börjat blogga igen. Hoppas du fortsätter. Stackars Älsa med sina utslag. Och vad jobbigt med allt badande, men måste man så måste man. Jag badade Edith i förra veckan och det tar 10 minuter innan man ens har blött ner hela pälsen. Det är ett riktigt hästjobb. Att bada Hilda är lätt som en plätt med hennes tunna päls.

http://www.parisercollie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 9 juni 2016 06:39

Torsdagen den 26 maj gick den finaste kattastrofen sin sista rond 16 år gammal   han fick fel med sköldkörteln hypertyreoidism och alternativet skulle vara att börja medicinera honom och åka på täta veterinärkontroller för att kolla att medicinen var...

Av Annica - 28 april 2016 08:44

Ja i tisdags fyllde mitt älskade galna roliga Bollnästroll 8 år!!!! Otroligt vad åren går, men själv känner hon sig nog som en unghund...och det är väl det jag tror att hon är också      men jag minns som igår...vilken terroristvalp hon var  ...

Av Annica - 15 april 2016 06:39

Ja nu är jag trött på mina grannar...     Neeej jag skojar bara   men skulle vilja ha något plankliknande mellan gårdarna, som det är nu innan det blir grönt så retas våra hundar med varandra så man kan bli galen (galnare) jag har min ytterdörr så nä...

Av Annica - 12 april 2016 08:47

Ja idag har jag en skitlista   Nr 1: Kennelhosta som tydligen går här nu Nr 2: Hundägare som har sina hundar lösa som rusar rätt på när man kommer och går med sina egna i koppel    Nr 3 : Bajs   ...Ästher väckte mig kl 3 och skulle akut ut...då...

Av Annica - 11 april 2016 18:24

Ja nu har det gått några månader sen jag skrev något på denna sida, tänker iallafall ibland att jag ska skriva men sedan blir det inte av. I lördags var jag till Ludvika och kollade på hundutställning det var roligt fina hundar och trevligt folk at...

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards