Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 4 november 2015

Seniorkoll

Av Annica - 4 november 2015 07:07

Ja idag ska katten Sigge åka till veterinär Torkel för en seniorkontroll. I Torsdags upptäckte jag ju att hans körtel på svansen var svullen, han skrek bara jag tittade på svansen..jag rakade bort lite päls för att se hur det såg ut och den var som sagt svullen och lite blodig och han har inte fått stryk så jag har ingen aning om varför den blev så där. Fick hjälp av syrran att göra rent men inte så lätt då det gjorde ont på Sigge .. vilken skillnad det är på hund och katt när man ska greja med dom , en hund sitter i regel still medans en katt åmar sig som en orm , lika vid avmaskning...herregud det ser ju ut som att man ska ta livet av katten jag brukar ju se till att ha sånt där spot on preparat som man droppar i nacken men nu hade jag inte det utan en tablett som i Sigges ögon var stor som en fotboll som skulle tryckas ner i halsen .

 

Jag "klämde" fast Sigge och öppnade..nåja bändade upp gapet och kastade in tabletten som kom ut som en projektil igen, bara att pilla loss tabletten ur hans päls..kladdig och fin göra ett nytt försök. Jag delade upp tabletten i två mindre bitar och fortsatte med mina mordförsök, blev så glad efter 7 försök för då såg jag inte tabletten nå mer utan tog nästa bit och det gick ganska bra...när jag talar om för honom att nu är du klar och släppte honom ser jag den första biten liggandes på bänken...han hade spottat ut den ändå ...suck..bara att fortsätta...men tillslut fick jag i honom allt!! I allafall så var svansen mycket bättre dagen efter men pratade med Torkel på kvällen så jag fick salva och smärtstillande utskrivet så det har han fått nu i fem dagar, idag ska det tas lite prover på njurar och lever. Sen har han ju sin rygg...spondylosen gör honom lite stel och han kan inte hoppa nå vidare så han klättrar upp på saker och ting, maten äter han ju på köksbänken så där han har en stol så han tar sig upp...det som jag tycker är otäckt är ju om nån jagar honom och han inte tar sig upp snabbt nog i ett träd osv...tur nog så vill han vara mest inne nu förtiden. Han har även börjat spy lite då och då på sista tiden...ja vi får se vad proverna säger om min svarta "byskräck"   

 

Älsa ska på återbesök till Anna på Strömsholm på fredag. Hon är jättefin i huden nu, har duschat henne var tredje dag och så äter hon ju antibiotika. Skönt att det hjälper

 

Hon är pigg och glad...OCH vrång.....

 

när denna blicken är påkopplad får man vackert räkna till hundra och andas djupt OCH vänta tills damen behagar röra sig dit JAG vill   

 

så snäll hjälpreda , när jag grejar så håller hon i min toffla 

 

Något som märks att hon blivit äldre är att hon sover gärna längre på morgnarna

 


 

denna här lägger sig i sängen så fort husse klivit upp

   

vi fick ju fladdermöss i väggen mellan gamla husväggen och väggen till utbyggnaden till sovrummet...jippie..nej fy farao vilket liv dom förde i somras...en fladdermuskoloni ...små ungjä**** som förde ett himla liv, lät som att dom åkte kana där inne, fladdermöss är ju fridlysta också . Vi flyttade ut på soffan för det gick inte att sova i sovrummet tills dom blev flygfärdiga och flyttade ut. Kenneth byggde fladdermusholkar...inte en jäkel har då flyttat in...nää dom har väl gått i ide i väggen igen, blir väl liv i vår igen i väggen   

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 




 
 
Mia

Mia

4 november 2015 08:29

Sigge ser ju ut som han kommit tillbaka från djurkyrkogården =D Hoppas besöket går bra för honom =)
fick du något svar på vad det var med Älsa? Skönt att det är bättre iaf!
Undra varför inte fladdermössen vill vara där... Med en sån vakt =D Ha en fin dag! // Mia

http://www.miian.zoomin.se

 
Ingen bild

Anette

4 november 2015 09:05

Lille Sigge då, skönt att Älsa pälsa blivit bättre, var rädd om fladdermössen de hållr undan myggen😉

 
Ingen bild

Annkie

4 november 2015 09:14

Stackars lilla Sigge...Han ser allt bra luggsliten ut!
Älsa däremot, hon ser ut som en ungdom. Världens renaste sådan dessutom =D
Tack för härlig läsning och fotobeskådande till morgonkaffet. Fortsätt så!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 9 juni 2016 06:39

Torsdagen den 26 maj gick den finaste kattastrofen sin sista rond 16 år gammal   han fick fel med sköldkörteln hypertyreoidism och alternativet skulle vara att börja medicinera honom och åka på täta veterinärkontroller för att kolla att medicinen var...

Av Annica - 28 april 2016 08:44

Ja i tisdags fyllde mitt älskade galna roliga Bollnästroll 8 år!!!! Otroligt vad åren går, men själv känner hon sig nog som en unghund...och det är väl det jag tror att hon är också      men jag minns som igår...vilken terroristvalp hon var  ...

Av Annica - 15 april 2016 06:39

Ja nu är jag trött på mina grannar...     Neeej jag skojar bara   men skulle vilja ha något plankliknande mellan gårdarna, som det är nu innan det blir grönt så retas våra hundar med varandra så man kan bli galen (galnare) jag har min ytterdörr så nä...

Av Annica - 12 april 2016 08:47

Ja idag har jag en skitlista   Nr 1: Kennelhosta som tydligen går här nu Nr 2: Hundägare som har sina hundar lösa som rusar rätt på när man kommer och går med sina egna i koppel    Nr 3 : Bajs   ...Ästher väckte mig kl 3 och skulle akut ut...då...

Av Annica - 11 april 2016 18:24

Ja nu har det gått några månader sen jag skrev något på denna sida, tänker iallafall ibland att jag ska skriva men sedan blir det inte av. I lördags var jag till Ludvika och kollade på hundutställning det var roligt fina hundar och trevligt folk at...

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards