Älsa & Ästher

Alla inlägg under maj 2014

Av Annica - 9 maj 2014 11:44

En liten sammanfattning i rubriken ...hoppas ni fattar  

Nej då så här är det, var på återbesök med Älsa till Strömsholm och det var bara positivt, hjärtat är så bra det kan vara med tanke på hennes förmaksflimmer, hon har ett långsamt flimmer och ska man ha flimmer är det det bästa säger Ulrika Nordvall...en mycket bra veterinär som jämt verkar vara glad och förklarar mycket bra! Det blev Ekg, blodtryck som tas under svansen för manchetterna räcker inte runt Älsas ben, och så ultraljud på hjärtat. Det som gläder mig också att Älsa är i bra hull, bra musklad, och fin päls(men jag tyckte hon var flottig) första gången jag inte duschat innan veterinär besök. Och hennes flåsande kommer troligen av att hon helt enkelt är väldigt varm av sig, sen jag klippte henne så slutade hon helt att flåsa på nätterna, hon gör det på promenaderna men hon är faktiskt 9,5 år och har även ryggen, spondylos så det är säkert en kombination av allting, för hon är ju jäkligt pigg för övrigt och bjuder in Ästher och retar henne så hon blir såå sur , jag får helt enkelt hålla efter hennes enormt tjocka päls fortsättningsvis och allra helst över sommaren så hon får vara svalare

 

väntar på våran tur på Strömsholm

 

väntar på Ulrika inne på ultraljudet

 

efter avslutad undersökning kom Älsas favorit Margot och bjöd på mycket gott godis

 

mums säger Älsa (nåja hon fick allt några godisar innan undersökningen också men det säger vi inget om  )

Sen fick hon även godis av snälla sköterskan  Marianne också så gissa om Älsa stortrivs när hon är där!

Kom just på vårat första möte med Margot...Älsa hade haft sprut diaree och kräkts över en vecka så det blev en tur till Strömsholm och hon skulle få vara kvar där över natten, Margot kommer ut där vi sitter och väntar där man fick vänta förut om hunden var dålig i magen, tar av Älsa halsbandet och frågar om hon ska med...Älsa travar glatt med lös  ...mina ögon höll på att trilla ur.....men samtidigt så kändes det skönt för då gillade Älsa henne direkt och det kändes bra i min mage när vi åkte därifrån  sitter också och funderar på första gången vi var med Älsa till Strömsholm...det måste ha varit 2009...då när hon fick spondylosen....fyyy så ont hon hade den sommaren   trodde faktiskt att det inte skulle bli bra då...men tack och lov så blev hon så pass bra att hon kan leva med det. Så det är alltså i 5 års tid vi varit "patienter" på Strömsholm....kommer ihåg att jag ringde Falun då första gången(för våran lokala veterinär hade semester här så det var stängt) när Älsa fick så ont att hon skrek och hon som svarade i Falun svarade surt att det fanns ingen ortoped tillgänglig då....jag kämpade med tårarna och slog numret till Strömsholm i stället som sa kom direkt  

   

Älsas ena hjärtmedicin Digoxin utvinns ur denna växt, Digitalis även kallad fingerborgsblomma, vacker men supergiftig växt

 

Jaa jag klippte ner Ästher BollnäsTroll också, nog ser hon lite skojig ut...men både hon och jag tycker det är skönt...

 

vi håller oss ju mest i skogen och hon är aldrig torr och allt fastnar och tovar så man är gråtfärdig...en dåres försvarstal...ja lite för trots allt så är hon så klart mycket finare i sin päls, men en som verkligen hatar borstar och kammar så underlättar det enormt...måste vara kastreringen som gett denna tuggummipäls?

 

hon blev dålig i magen så hon har ätit torsk o ris men det gick över på en gång,,,tror skatorna gömt nåt snusk på gårn som hon ätit, igår fiskade jag ur kycklingsnusk ur munnen på henne som hon fiskade upp ur gräsmattan så det är nog nåt sånt, kokade mer fisk igår för att ha nån dag till då när jag vänder mig från spisen och pratar med Älsa så hoppar Bollnäsa upp med tassarna på spisen   som tur var så hade jag kastrullen längst in, hon skulle väl kolla om fisken var klar   skithund!!!!

 


 

hon har fyllt 6 år Ästher BollnäsTroll också, men det tror jag inte hon vet....

 

sparde nog lite för mycket päls på bröstet...och svansen är enorm

 

Älsa laddar...

 

Bus Älsa

 


 


 


 

fru Stork...ja jag vet att det är en trana  

 

hon lovade att inte jaga tranan om jag släppte henne, jag gick inte på det

 


 


 

Älsa tyckte jag krattade så dåligt så hon tog över

 

det fixade hon galant

 


 


 

stod mycket i tidningen idag

 

var så ilsk efter promenaden igår..vad är det för stora fel på hundägare som inte orkar plocka upp skiten efter sin egen hund, fyy f*n så äckligt när båda mina trampar i andras skit, och dessutom finns det gratis hundbajspåsar att ta efter vägen så dom kan inte skylla på att det är för dyrt med påsar  skäms på er! Hoppas ni trampar i det själva...

 

Ja jag satte ju scalibor fästinghalsband på båda, vande dom försiktigt först under en veckas tid, men Ästher kliade sig och jag såg att hon blev illröd i nacken, inte sår men irriterad, så hennes plockade jag av, nu har jag börjat testa det igen korta stunder få se hur det går, annars måste jag väl ha nåt annat, veterinären sa att risken finns att hon är allergisk mot alla medel...hoppas inte, på Älsa funkar det jättebra än så länge och inte en jä*** fästing har jag plockat på henne än  

 

vårat beryktade varmbad håller på att ställas i ordning...antar att vi är omtalade i hela sverige ang detta

 

blir fint det för alla kanadagäss    annars kan man ju träna hundarna i det, det vore perfekt!

 

gubbarna jobbade mycket fort och bra så gärsgårn är nu färdig vid torpet, bara grindarna fattas tror dom kommer på plats i helgen, blev jättebra

 

Älsa undrar hur gammal den där kycklingen egentligen var med tanke på odören ur Bollnäsas mun

 

Tandpetare eller kanske kubbspel på gång

 


 


 

skönt i solen när man har sommarkostymen på 

 

biabädden den är skön den säger Älsan

 


 


 

hihi låååång och smal är min lilla brun

 

undrar varför katter och handfat är sån bra kombo?

 

krock

 

litet BollnäsTroll sitter på min mage och Älsa säger att så får man inte göra




Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards