Älsa & Ästher

Alla inlägg under december 2010

Av Annica - 31 december 2010 08:09

Ja jag tycker att ett år går såå fort, snart ett nytt igen!!

Igår blev Älsa lite mer firad när vi slutat jobba. Hon fick bla en pipis som såg ut som en snögubbe...den ville hon INTE ha?? Gissa vem som ville ha den istället  andra paketet ville Älsan ha iaf...en liten fin Nalle med namnet Bukowski..mm...jag vet att det kanske man inte ska köpa till en hund....men hon blev sååå mallig över den och släppte den inte på bra länge, och hon är mer försiktig med sina saker till skillnad mot andra   sen gjorde jag varsin stor knäckebrödsmacka med köttbullar,prinskorv,leverpastej o ost på som dom fick och det var uppskattat....så kul att se hur olika dom äter...Älsan tar sitt försiktigt och lägger sej ner och äter luuungt o fint....denna där Bollnäsa.....ta hit..och så biter hon mackan mitt i tu... smack krasch så har man smör o köttbullar o massor av brödskräp i hela köket  

Efter ett tag när Älsan släppt Nallen så hade ju såklart Bollnäsa "lånat" den....inte haft sönder den...men....nu är han inte lika fin....påminner starkt om Mr Beans nalle...lite ostyrslig sådär  

Vi drar till vårat torp så slipper Älsa bli vettskrämd av smällandet...peppar peppar så har vi inte hört ett endaste litet smällande än, sååå skönt!!!!


Önskar alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR och var rädda om era djur så dom inte blir skrämda av raketer och sånt otyg...och ta ALDRIG med dom ut och titta på fyrverkerier även om ni säger att dom inte är rädda....innan ni hinner blinka så kan ni ha en förstörd hund!!!!!

kolla vilken fin Nalle

min Nalle

bara min


godsaker lite överallt

Sigge ville också se vad vovvarna fått...han har inte mjäll på ryggen det är snö  

vad konstig denna pipis ser ut??....

hm..näee jag har då ingen aning varför den ser ut så där  

nej nej mina vovvor tigger väl inte  

hallå Jack vill du ha en "liten" puss kanske  

   

vovvorna vill gärna hjälpa till med Jack                   

  

           

     

Av Annica - 30 december 2010 07:24

Ja idag är ingen vanlig dag för det är ÄlsapälsaMärtaMarängs födelsedag  

Grattis Grattis älskade vovva på 6-årsdagen  

Vi har bara firat lite torftigt så här på morgonen för vi har sovit i torpet och måste jobba ett tag....så det fick bli några prinskorvar till att börja med, vi får fira med nåt godare och paket när vi kommer hem     

Älsan är jätte trött  

hihihi..BollnäsTrollet är koncentrerad  

     

Av Annica - 28 december 2010 17:45

På julafton så åkte vi till min syster Annelie o hennes "gubbe"  Pelle och ja just ja där bor ju Hampus också...vovvornas kusin, och sen var ju Sofia o "boden Lars" o lille Jack hemma från Umeå. Vi har varit hemma hos oss i jag vet faktiskt inte i hur många jular men på nåt vis så lyckades jag övertyga min kära syster Annelie att det var MYCKET bättre att vara hemma hos dom denna julen  hon bor inte heller i nåt stort hus men hon hade fått till det jättebra när vi skulle äta så nu finns ingen återvändo....nu kommer vi vara där alltid på julafton  Båda vovvorna skötte sej exemplariskt...nåja....denna gången var det INTE BollnäsTrollet som gjorde bort sej utan Älsa "Märta Maräng".....Älsa"Märta" älskar ju mat...ja det gör ju hennes matte också vilket resulterat i att det är jätte jobbigt att knyta skorna nu för tiden  ja iallafall så var Älsa"Märta" och envisades med att ligga framför min mammas fötter så hon inte kunde ha stolen in till bordet så jag sa åt Kenneth som satt närmast att ta nåt och locka bort henne med...ja Älsa"Märta" alltså.. inte min mamma  för min "Märta" gör absolut INGET om hon inte tjänar på det, ja sen hon gått iväg så kunde min mamma sitta ordentligt men sen vet jag inte riktigt vad som hände....  poff och skrammel.."Märta" hade i nåt obevakat läge trängt sej in under bordet typ som en bulldozer och lyckades på nåt vis knuffa till min mamma som slänger upp tallriken i en baklänges saltomortal och hamnar såklart i hennes knä och sen landar på golvet  ja jag skrattar så jag kan inte göra nåt....ja vad skulle jag ha gjort?? Förlåt lilla mamma....men det blev inte så farligt på hennes kläder utan det mesta hamnade på golvet som Älsa "Märta" snällt städade upp  


kommandoran Sofia ser barsk ut  Jossan är lite gladare i bakgrunden

Bollnäsa o "Märta" håller koll

"pappa" Lars håller i sonen Jack som dagen till ära hade kostym/frack på sej

vovvornas kusiner Hampus o Niclas, sen är det "mormor" "farmor" o "farfar"

charmig till tusen

Älsa tyckte at fåtöljen var perfekt att ligga i

BollnäsTrollet har koll på "farmor"

söta tomten Jack med en dekal på Sigge på luvan

men vad roligt jag verkar ha...Josefine bredvid kanske därför  ...och Bollnäsa på soffan bakom  

"Märta" har fått paket

Bollnäsa öppnade också paket...och det hon fick höll i 3 sec....

så trötta dom var när vi kom hem från julfirandet....mätta o nöjda  

Ästher BollnäsTroll kollar in på jobbet om dom där inne sköter sej 

Älsa tycker vi skulle gå in och äta frukost istället


                                           



Av Annica - 24 december 2010 09:03

       Vill önska ALLA en riktigt God Jul

 

 

vinke vink  

 

 

Sigge hittade ett byte inne...

  

och här håller "vi" på att försöka göra julkort..

 

 

                          

     

Av Annica - 22 december 2010 09:48

Vi var ju i Sthlm helgen som var, det inlägget kommer nån annan dag...nu blir det ett inlägg från Märta Maräng,BollnäsTrollet o sist o minst o tjockast Sigge...

"spökskrivare" är Lars "Boden" Stenlund tillika Sofias sambo o pappa till Jack  


Märta Maräng:

Fredag: Dumma matte som for ... men det gick över på 3 sekunder, vet du vad matte?! Jag har en bäbis nu! jag måste hålla koll så dom kramas med lille Jack sen måste jag vara med då dom byter blöja så det är rätt, sen måste jag kolla & nosa på lille Jack då han hickar rapar eller gör ifrån sig nån form av ljud, kort & gott Jack är min bäbis han är så fin ååååååh jag vill ha han!
Men ibland.. men det har bara hänt en gång så fick Fia & Lars säga till mig att jag var föööör närgången.. men hallå ni människor får juh snosa & mysa och vara närgången med han varför får inte jag då????!!

Lördag: Åh min bäbis Jack är så fiiiin jag följer med överallt för att jag måste hålla koll så dom gör rätt! Jag vill knappt gå ut och kissa :) och jag har varit jättetrött idag med men jag måste hålla koll haha!   jag har fått godis och fått vara ute & busa med syster lite men det är så mycket snö ute så jag busade bara en liten stund ca: 3 minuter!

Söndag: Farbror Lars har skottat snö & busat lite med oss så vi är alldelens trötta idag! Men snart kommer du hem matte guuuud vad jag saknar dig kände på mig att det var idag för dom har packat i sina väskor & så idag!

jag ÄLSKAR bäbisar  

  

Bollnäsa:

Fredag: matte du ÄR jättedum bara lämna mig sådär, jag måste sura nu en hiiiiimla massa.. den där killen Lars har "tvingat" i mig medicin(cosequin) jag spotta minsann ut det men han kom efter & gav sig inte förräns jag åt upp det .. men han har inte skällt på mig han förklarade snällt att jag måste ha medicinen men vet du vad?? han försökte ge mig en hundgodis sen som att allt var bra men jag spottade ut den till syster älsa   
vi har iallafall fått vara ute & busat i snön och det var kul men syster Älsa & Sigge gillade att vara inne mest men inte jag snö är skitkul! :)

Lördag: Jag har varit en jojo ..jag älskar att retas med farbror Lars.. balkongdörren har varit som en svängdörr hihi men syster har bara velat vara inne och kolla på bäbisen
men jag jagade brorsan Sigge då han blev utsläppt så snön bara yrde    

Söndag: Idag busade farbror Lars med oss så vi blev alldelens trötta & la oss & sov. Idag så har "moster" & "mormor" Ruth kommit & hälsat på och tagit sig en kaffekopp vi blev jätteavis för "mormor" Ruth jollrade & skrattade åt Jack en massa så vi var tvungen att visa att vi fanns med    men nu saknar jag dig matte & snart är du hemma !

matteeee KOM HEEEEEEM    


Sigge mac mjau:

Fredag: åååååh hej!!! är ni här?!.. klia på mig lite vet ja... jag har minsann visat att jag finns, jag störde dom då dom kikade på tv:n igår genom att vara snygg & gå omkring & jama sen så har jag ätit över heeeela diskbänken sprättat mat hit & dit & haft riktigt ungkarlsliv då mina barnvakter sov & jag var vaken på natten
farbror Lars fick kort & gott plocka mat över hela diskbänken i morse! men sullandet ligger juh i släkten har jag hört   

Lördag: Idag så kikade jag över badkars kanten så kusin sofias karl sket på sig bokstavligen han var inte beredd på att jag skulle sitta dära haha     

Sen då jag låg & sov i godan ro i handfatet så kommer kusin sofia in & ska byta blöja på lilla Jack och mina ögon blev som pingisbollar då mistluren började skrika & talade om att han inte ville ligga dära  

Söndag: SLÄPP UT MIG!!! Mjau lät det så försvann jag i viddorna sen så ska jag inte säga vad jag har gjort nästan hela dagen men jag kom tillbaka innan det kom en massa besök & gick upp & la mig & sov! :) grannarna får väl skvallra om dom har sett en snökatt i faggorna!

vadå TJOCK...jag har grov benstomme    

Av Annica - 13 december 2010 17:58

Ja idag är det Lucia dagen, ja den är väl snart slut. Idag är det 5 år sen min pappa dog...himmel o pannkaka vad tiden går fort, ja tiden går fort men minnena består, men oj vad bra det lät då  

Har haft en låååååång stund med att reda ut tovor på båda vovvorna, Ästher BollnäsTroll får lätt såna där små små microsmå rosett tovor...ja dom ser ut som rosetter, OCH hon hatar allt vad pälsvård heter, men jag stängde med ett kompostgaller in till vardagsrummet så tillslut insåg hon nog att ja om jag håller f*n på mej är jag snart färdig. Sen tog jag Märta Maräng...jaaa jag har döpt Älsa pälsa till det....hon är såååå seeeeg......men hon kan dock murra o små nypa mej när borsten o kammen åker fram....jaa hon hatar också pälsvård  sen lyckades Märta Maräng backa in med röven i kompostgallret så det åkte i golvet med en smäll....Märta Maräng blinkade inte ens men BollnäsTrollet trodde nog att världens undergång var nära...typ armageddon, hon skulle ut på en gång, sen när jag ropade på henne så kom hon inte???? Jag ropa o ropa, hon kommer på en gång annars...satte på mej skor o jacka o gick ut...då ser jag henne sittandes under kork eken(syrenen)...jag frågade men varför sitter du här??? Då flög hon upp jätteglad...men in skulle hon inte...fick hämta skinka o muta in henne....det var kompostgallrets fel...ja det var ju Märta Marängs fel egentligen  


mys i torp sängen...tur inte Sofia med fam ska bo där nu till helgen  

jaa detta Troll...jag har smort in hennes tassar om ni undrar...

jamen sa Kenneth du har ju smort in tassarna!!!

mm jag har ju det...varför gör hon så där för då undrade han? Jag VET INTE sa jag....  

Kallt o fint

"Märta Maräng"  


"naaatten går tuuunga fjät" Sigge blev sur för han ville inte vara tomte utan hellre pepparkaksgubbe o jag hade ingen sån dräkt så han vägrade vara med o Kenneth ville inte vara stjärngosse så Luciatåget blev en aning kort i år                         

Av Annica - 11 december 2010 07:54

Här var det ju ur uselt som vanligt med uppdateringar. Tänker varenda dag att nu ska jag uppdatera men det kommer alltid nåt i mellan. Mina inneboende mår tydligen bra..jag syftar på herr o fru mus, men nu har dom flyttat in i köksväggen  dom för ett fasligt liv när dom springer upp o ner innanför väggen. Våran katt "byskräcken" visar inte det minsta intresse för vad som försigår....nej jag tror att han tror att dom hör till våran familj och man ska ju vara snäll med familje medlemmar.

I Tisdags började jag o Ästher vardagslydnadskurs, det var riktigt roligt att komma igång, vi gjorde en del kontaktövningar o det gick riktigt bra, synd bara att det var så kallt, eller det blev det efter en stund så vi fick ta o röra på oss, och sen fick Ästher sitta på fällen jag tog med för hon får köldkramp i tassarna fort när det är över -10, nu har jag köpt en tjärsalva som jag hoppas ska hjälpa, en del säger ju att man inte ska använda sej av sånt, men jag måste prova för jag tycker så synd om henne, och hon är lite sprucken o narig på trampdynorna, man vet ju själv när man är så på händerna då måste iaf jag smörja mina händer annars gör det ju jätteont.

Nuuuu längtar jag till nästa helg då vi ska på våran numera traditionella Stockholmsresa med Carina o Ulf  Och jag längtar såååå klart tills Sofia o Lars kommer hit från Umeå med lilla Jack....dom ska ju bo här med mina "barn" medans vi ska till Sthlm  sen stannar dom här i smen i 14 dagar  

Det verkar inte bli så kallt idag så det blir nog en tur till torpet så jag får släppa trollen lösa i skogen så dom får tokspringa...ja iaf det ena trollet.

BollnäsTrollet spränger snövallen

lite snöig blir hon

Älsa funderar vad hon håller på med...

hon ska bara snörulla...

och det gjorde hon...

från den ena..

sidan..

vägen..

till den andra sidan





minns inte när Älsa hoppade över ett omkull fallet träd sist...hon brukar alltid gå runt dom....såå hon måste ju känna sej frisk...måtte det bara hålla i sej fast hon får vara "hund" och göra som hon vill....



"Sir vääs" lite misstänksam som vanligt  



avslutar med en bild på livsnjutarn Sigge...hans "moster" tycker dock att han ÄR klotrund...hm.....  

                                

  

  

                    

Av Annica - 2 december 2010 15:30

Har en skrubb som jag förvarar hundmat i, som tur är har jag det i en stängd tunna, sen har jag en massa annat skräp bla sånt som ska till återvinningen...Här om dagen så öppnade jag dörren till skrubben och precis då så är fru mus på väg uppför väggen och hon blir lika rädd som mej hon skriker dock inte...men hon gör en baklänges saltomortal ner på golvet i skrubben och försvinner...men JAG skrek för jag blev såå rädd för den oväntade rörelsen...hundarna stod nästan i givakt bredvid mej och undrade vad i herrans namn som stod på  ja och då skulle jag väl naturligtvis ha satt in en fälla...meeen jag tycker det är såå läbbigt att ta reda på döda möss jag kastar iof sej fälla o allt.. så jag vet inte men jag hade en förhoppning om att jag skrämt fru mus så hon flyttat ut! Jaaa jag vet att det var önske tänkande....jag la mej på soffan på eftm för jag höll på att frysa ihjäl efter hundpromenaden....då hör jag hur det prasslar...MYCKET från skrubben...suck.....jag går o öppnar dörren....det fortsätter att prassla?? Fru mus brukar bli tyst direkt hon hör mej men inte nu?! Kanske hon blev döv när jag skrek tidigare så hon inte hör mej, hm.....i ica kassen med skräp kommer prasslet ifrån...jag rycker tag i den och ställer den på altan...börjar plocka ur skräpet..DÅ stirrar 4 par ögon stint på mej  aha det är både Herr o fru mus som flyttat in, jag fotar dom innan dom tar sej ur kassen och försvinner iväg i en väldans fart...kändes som att jamen nu kommer dom nog inte tillbaka.....jo tjena.....har nyss hört hur det lät från skrubben....orkar inte ens öppna dörren o titta...eller jag vill inte...tänk om det är ALLA barnen som blivit föräldralösa och kräver att jag ska mata dom nu  

hallååå är det nån där??

nej men titta..sicken söting...ser ni?

här syns herr o fru om ni tittar noga

meeen nuu ser ni  visst är "den" söt? Ja jag vill ju inte ha dom inne men söt är den...visst är det väl en mus? Lite skojigt att den sitter på den tomma kattmatspåsen             

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards