Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2012

Igår

Av Annica - 23 augusti 2012 06:58

var vi ju på återbesök på Strömsholm med Älsa. Måste börja att säga att vi har världens bästa sköterska där som Älsa är jätte förtjust i...hon heter Margoth och hon är en sån där människa man litar helt på och styr upp det mesta, sen hade vi äntligen "våran" veterinär Rebecca som vi inte haft på några gånger! Skönt när man får dom man litar mest på  

Ja iaf så bestämdes det en massa prover på Älsan eftersom hon är som hon är i huden och hennes flämtande osv, det slutade med att det blev ett helt A4 med prover. Ett nytt urinprov togs också då hon har haft återkommande urinvägsinfektioner, men förra gången hade hon inte uvi men då hade jag ju börjat ge henne tranbärstabletter och det kanske är det som hjälper, så jag har också börjat äta dom....tyckte jag hade känning några dagar och då började jag äta dom och symptomen försvann....dom är såååå sura så jag tycker det är otroligt att Älsa knaprar i sej dom. Nu får jag vänta en c,a  vecka på svar för tom dom skickar iväg några prover till Slu tror jag det var! Rebecca misstänker starkt att det kan vara sköldkörteln som spökar med tanke på hennes symptom....sen är jag ju livrädd att det ska vara Trombocyterna som spökar igen.


HYPOTYREOIDISM = NEDSATT SKÖLDKÖRTELFUNKTION.....Hormonet tyroxin produceras i sköldkörteln.
P.g.a att det inte kan produceras tillräckligt med tyroxin för organens normal behov å då hela kroppen är påverkad av tyroxin kan det uppstå många olika symptom.
Symptom: Trötthet, frusenhet, kall hud, håravfall, ökad vikt ,hudproblem, långsam hårväxt, uteblivna löp, m.m

och allt stämmer förutom det där med löpet då! Har många gånger tänkt på att hon känns så kall på magen...även om hon inte har päls där så ska hon väl vara varm? Och hon går upp i vikt trots att hon knappt får nånting utöver maten och den ransonen är inte stor  visst hon är kastrerad men hon blir väl inte tjock på luften eller? Iof det blir ju jag  nej men om det är sköldkörteln så är det ju lätt avhjälpt med medicin dock för resten av hennes liv men det ska inte vara några "farliga" piller! Annars misstänks Pyodermi en bakteriell hudinfektion,väldigt vanligt tydligen, ja och hon älskar ju att bada i allt snusk så det kanske räcker med ett litet sår eller nåt så får bakterierna fäste? Ja jag är inte så insatt i pyodermi men jag köpte ett schampo...innehållande klorhexidin som är klådstillande också ,nu kliar hon sej inte jätte mycket men ändå....endast 205 kr för en flaska som visade sej räcka 1 gång då det skulle schamponeras 2 ggr.....och sen 2-3 ggr i veckan  så nu måste jag se om jag får tag i mer schampo....ska kolla med veterinären här.....för i väntan på provsvaren så får jag väl duscha henne.

igår efter mat o dusch så bäddade husse ner henne och hon somnade som en stock  







vilka färger det blev på himlen i förrgår


   

                 

 
 
Ninna Lindgren

Ninna Lindgren

23 augusti 2012 07:37

Stackars stackars liten som har så här mycket besvär!!!
Underbart vackra kort som vanligt!
Tänker på er!
Kram Ninna

http://www.landgold.nu

 
Ingen bild

AnneSofie

23 augusti 2012 08:03

Ja det är ständiga bekymmer med de fyrbenta.
Här har Marrón kommit i kapp nu men att det skulle ta sådan tid.
Den opererade svansen läkte ju fysiskt fort men det psykiska tar längre tid

 
Lillan

Lillan

23 augusti 2012 09:41

Men lilla skrutt-gumma med alla dessa besvär:( Trodde väl det kunde få bli lugnt nån gång för henne:/
Hoppas nu att ni får ett ordentligt svar på vad det kan va. Så mycket enklare med en diagnos att utgå ifrån och inte bara en massa konstiga symptom. Håller tummar och tassar för er! Kramar i massor. <3

http://vattenhunden.wordpress.com

 
Malin

Malin

27 augusti 2012 14:07

Men lilla sötnosen då :(
Skickar en massa varma krya kramar och hoppas det vänder på riktigt för er snart!
Jätte fina bilder, magiska himmel bilder!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

 
Edith

Edith

29 augusti 2012 16:28

Stackars fina Älsa vad hon får gå igenom mycket. Hoppas det vänder snart. Man blir så orolig när dom fyrbenta vännerna inte mår bra. Colliekramar

http://www.parisercollie.blogg.se

 
Ingen bild

Kickan

5 september 2012 21:36

Wow vilka vackra bilder:)synd om Elsa håller tummarna för er kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 9 juni 2016 06:39

Torsdagen den 26 maj gick den finaste kattastrofen sin sista rond 16 år gammal   han fick fel med sköldkörteln hypertyreoidism och alternativet skulle vara att börja medicinera honom och åka på täta veterinärkontroller för att kolla att medicinen var...

Av Annica - 28 april 2016 08:44

Ja i tisdags fyllde mitt älskade galna roliga Bollnästroll 8 år!!!! Otroligt vad åren går, men själv känner hon sig nog som en unghund...och det är väl det jag tror att hon är också      men jag minns som igår...vilken terroristvalp hon var  ...

Av Annica - 15 april 2016 06:39

Ja nu är jag trött på mina grannar...     Neeej jag skojar bara   men skulle vilja ha något plankliknande mellan gårdarna, som det är nu innan det blir grönt så retas våra hundar med varandra så man kan bli galen (galnare) jag har min ytterdörr så nä...

Av Annica - 12 april 2016 08:47

Ja idag har jag en skitlista   Nr 1: Kennelhosta som tydligen går här nu Nr 2: Hundägare som har sina hundar lösa som rusar rätt på när man kommer och går med sina egna i koppel    Nr 3 : Bajs   ...Ästher väckte mig kl 3 och skulle akut ut...då...

Av Annica - 11 april 2016 18:24

Ja nu har det gått några månader sen jag skrev något på denna sida, tänker iallafall ibland att jag ska skriva men sedan blir det inte av. I lördags var jag till Ludvika och kollade på hundutställning det var roligt fina hundar och trevligt folk at...

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards