Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 2 februari 2011

Val av ras:)

Av Annica - 2 februari 2011 17:47

Japp NU har jag bestämt mej..eller inte  ....valet av ras är ju inte helt enkelt, neej jag ska absolut inte ha nån mer hund nu, men i framtiden ska jag väl det. En landseer är väl den rasen som jag allra helst skulle vilja ha en till av...MEN....allvarligt talat så vet jag inte om jag törs, för man kan väl inte "bara" kalla det otur att båda mina landseer fick spondylos varav Signe fick rejält så inget fanns att göra....sen Älsa....trodde faktiskt att jag skulle vara tvungen att ta bort henne också då i juli 2009.....inte kul att höra veterinären...det här ser INTE bra ut...trodde jag skulle dö själv då....allt rullades upp igen...inte en gång till...meeeeen jag hade "tur"....hon har haft ett rejält återfall och det var förra året när det var så kallt...efter det så blev det dubbla täcken från back on track, vet inte men jag tror att det har hjälpt henne.Nu får hon leva "hundliv" bara det att ibland skriker hon till i snäva rörelser och om hon måste ta i rejält....hoppa in i bilen utan en "pall" är omöjligt..lika ur.... Och jaa jag vet att MÅNGA rycker på axlarna när dom hör ordet spondylos "jamen det gör ju bara ont när det växer" eller nåt sånt!!!! Jag kan lova....har NI nånsin sett en hund med dessa smärtor skulle ni inte säga så...tro mej! Och det finns väl INGEN som skulle utsätta sin hund för avel om man vet att den har spondylos?? Eller? Tänk vilken belastning för den redan dåliga ryggen....nej sånt får ju inte förekomma bara:/ röntgen av ryggen är ju jätte enkelt, kan man väl göra i samband med att man ska Hd/Ed röntga eller innan man tar dom i avel....såå dyrt är det ju inte...och OM det är ärftligt eller inte....jag tror det iaf!

Har kollat runt på lite andra "stora" raser och ja jag tror att jag bestämt mej...det är sååå kul när man får bra respons av uppfödare och ägare av raser man är intresserad av...att dom ger sej tid att svara på mina frågor ..tack till er som svarat  


 

får jag presentera Tommy, han bor i Älvdalen i en by som heter Brunnsberg, fotot taget av min kusin Lena..tack för fotot  såna här västar skulle väl alla vilda djur ha!!! Kanske är en "Tommy" jag ska ha  




 
 
Carina T

Carina T

2 februari 2011 18:20

Klart du ska ha en Tommy =) Ja valet av nästa hund /ras är inte lätt.

http://ozzyeddie.se

 
Rådom

Rådom

2 februari 2011 18:35

Nämen gud förbjude om nån av avlar på Spondylos! Vi vet vilket helvete ni gått igenom.
Men vilken sötis Tommy var då=)
Nä, valet av ras är inte lätt oj, vad många raser vi (läs: jag) funderade på innan det blev Ninja.
Men det är klokt det du gör att leta och höra runt både bland ägare och uppfödare, då tror jag din nästa ras blir ett bra val! Meeeen, nu vill jag veta vilken! ;)

http://vattenhunden.wordpress.com

 
 Rudi

Rudi

2 februari 2011 18:53

Min matte kollade hundratusen raser och bestämde sig för alla när hon äntligen skulle bli med hund. Och ställde sig på kö både här och där och så ramlade hon på mig och så blev det mig, fast nån spaniel hade hon verkligen inte tänkt sig!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Rådom igen! ;)

2 februari 2011 19:39

Menar du på riktigt att det finns stegräknare för hund???? Den hoppas jag isf. går till många hundratusen annars slår den i bott inom tio minuter med Ninja ;)

 
Therese & Atlas

Therese & Atlas

2 februari 2011 19:56

Åh, jag vill också ha en Tommy!!! ;)
Skämt å sido.... Spondylos är en hemsk sjukdom och jag vet ju precis vad du går igenom. Landseer är också min favoritras och helt klart den ras jag skulle vilja ha en till av i framtiden MEN jag säger som du, jag vet inte om jag våga...tyvärr :(

http://www.atlas.blogg.se

 
Tini

Tini

2 februari 2011 21:51

Haha,a en Tommy skulle man ha:)

Jag hoppas innerligt inte det finns en endaste människa som avlar på spondylos el någon annan åkomma.. Men ibland blir man verkligen förvånad!

På tal om ras val: Förstår att det är kluvet,tänk så mkt raser det finns och det är inte LÄTT..Dock kan jag inget annat än att hålla med om landseern,det ska jag ha en till:)
(men trivs väldigt bra med min ännu större lufs också) :-)

Lycka till och jag är nyfiken på vad det blir:)

http://nuffelands.se

 
Ellior Kung af Upphärad

Ellior Kung af Upphärad

3 februari 2011 01:48

Mmmmmm. Tommy ser ju riktigt god ut :-) NEJ jag bara skojar flå´t Tommy det var ett SKÄMT, han är ju jättefin.
Du Annica det är inte alls svårt att välja ras tycker jag. Tänk: Krull krull lagotto, lagotto, lagotto, lagotto. Där ser du, lätt som en plätt, nu har jag valt åt dig :-))))
Elliot

http://www.kulan.bloggplatsen.se

 
AnneSofie (igen)

AnneSofie (igen)

3 februari 2011 08:52

Om allt vilt hade en sådan väst på sig hade det varit kanon!
Fast först såg det ut som en känguru innan jag fick på mig glasögonen.
Min åsikt om spondylos vet du ju redan... samma med andra ord.

http://www.sofielundilerdala.se

 
Nanna

Nanna

3 februari 2011 16:09

Hmm ja vad kaaan de bli för en voffe tro...
Tycker du skall satsa på en Barbet;)En stoor perro typ å så slipper du rollern;)Eller en liten ponny..det är ju ungefär den sizen du gillar...För den delen kan du väl ha en liten perro oxå (du skulle knappt märka av den..haha)..så kan du träna agility me oss!Tack för alla fina kort..Ska du följa till Borlänge på Lördag tro?Kram Nanna me perropacket

http://la-sirenitas.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

3 februari 2011 16:59

Och våran Matte som trodde att du skulle skaffa dig en ny redan nu. Hoppas att det blir en lika snäll som Älsa, Ästher, jag och Valle iallafall. Nospussar från brorsorna i Norr

http://mrbamse.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 9 juni 2016 06:39

Torsdagen den 26 maj gick den finaste kattastrofen sin sista rond 16 år gammal   han fick fel med sköldkörteln hypertyreoidism och alternativet skulle vara att börja medicinera honom och åka på täta veterinärkontroller för att kolla att medicinen var...

Av Annica - 28 april 2016 08:44

Ja i tisdags fyllde mitt älskade galna roliga Bollnästroll 8 år!!!! Otroligt vad åren går, men själv känner hon sig nog som en unghund...och det är väl det jag tror att hon är också      men jag minns som igår...vilken terroristvalp hon var  ...

Av Annica - 15 april 2016 06:39

Ja nu är jag trött på mina grannar...     Neeej jag skojar bara   men skulle vilja ha något plankliknande mellan gårdarna, som det är nu innan det blir grönt så retas våra hundar med varandra så man kan bli galen (galnare) jag har min ytterdörr så nä...

Av Annica - 12 april 2016 08:47

Ja idag har jag en skitlista   Nr 1: Kennelhosta som tydligen går här nu Nr 2: Hundägare som har sina hundar lösa som rusar rätt på när man kommer och går med sina egna i koppel    Nr 3 : Bajs   ...Ästher väckte mig kl 3 och skulle akut ut...då...

Av Annica - 11 april 2016 18:24

Ja nu har det gått några månader sen jag skrev något på denna sida, tänker iallafall ibland att jag ska skriva men sedan blir det inte av. I lördags var jag till Ludvika och kollade på hundutställning det var roligt fina hundar och trevligt folk at...

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards