Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 25 april 2013

Orolig

Av Annica - 25 april 2013 06:50

Ästher BollnäsTroll är på Strömsholms djursjukhus ! I fredags när vi kom till torpet så drog jag o vov till skogs direkt, hantverkarna var kvar och jobbade med sovrummet och eftersom jag inte ville gå i taket och förstöra fredagsmyset så stack vi direkt varför tar jag en annan gång 

Iallafall så stack båda vovvorna iväg på en egen liten vända, inte länge men ändå utom synhåll för mej, bryr mej inte nämnvärt för dom gör ju så ibland...helst Bollnäsa. Sen gick vi runt lite överallt i skogen och dom va precis som vanligt, sen på hemväg stack Bollnäsa igen, men vi var inte långt från torpet så jag och Älsa drog oss ditåt,när jag kommer närmmare ser jag Kenneth på gården samtidigt kommer Ästher emot han, tungan hennes hänger ända nere i backen....han hade sett från fönstret.....först kom två rådjur och 15 meter bakom en leonberger neeej hon jagade inte hon följde efter    Men han hade ropat och då stannade hon och kom direkt....sen när vi vart inne en stund och hon legat så helt plötsligt flög hon upp som att nån skulle stuckit till henne, sen blev det inget mer utan dom fick mat till kvällen....sen när vi skulle gå och lägga oss började Ästher bete sej mysko igen, hon kunde inte sitta eller ligga utan stressade runt och var så orolig....jag blev rädd att det kunde vara magomvridning, men magen var inte spänd och hon försökte inte spy, men ringde våran veterinär som efter att ha frågat ut mej inte trodde på det utan på kanske magknip om hon eventuellt ätit nåt olämpligt i skogen, så jag lugnade mej med det men vilken natt...när vi lagt oss så sprang hon rätt över oss i sängarna, panikslagen, jag kunde inte ligga så jag "klämde" fast henne intill mej på en fäll i köket, där satt vi ganska länge och hon blev lugnare, jag provade att lägga mej men då blev hon orolig, men till slut la hon sej på min huvudkudde och jag la mej på halva sängen och där somnade vi båda i en timme o en kvart, då jag typiskt vaknade o var pinknödig, då skulle hon också ut, sen hade hon några till stressvändor innan hon faktiskt kunde lägga sej en stund igen, sen var det äntligen morgon. Usch nätterna är sååå långa när man är orolig! Men då var hon mycket mycket lugnare så jag tog en liten promenad ifall hon var nödig, jag tänkte att det kanske satt en fis på tvären. Jag passade på att ringa och råd fråga strömsholm men jag kom fram till att jag avvaktar då hon lugnat sej. Hon åt gräs på natten så jag tänkte att hon kanske har magkatarr så hon fick ris o fisk....Älsa fick diarre på lördag morgon så jag var nog lite övertygad om att båda ätit nåt.  Men Ästher bajsade inte på söndag o inte måndag, köpte paraffinolja efter inrådan från Margot, jag trodde ju att vilken olja som helst kunde ges, men typ majsolja tas upp av tarmen och smörjer inte som paraffinet gör. Gav henne på måndagen och även igår då hon fortfarande inte bajsat! När vi kom hem från jobbet i tisdags såg jag att hon var plaskblöt bak under svansen, kollade och ja det var ju paraffinoljan som runnit ut ...jag tänkte att nu provar jag tempen på henne, i lördags provade jag o då hade hon 38,5...nu hade hon 39,3....då blev jag så där orolig igen....ringde Strömsholm och vi åkte in.  Drygt att åka med Ästher då hon inte gillar såna ställen, eller rättare sagt hon gillar inte när man ska greja med henne, ta prover osv...hon blir så ynklig iaf togs prover, bad dom ta borrelia o anaplasma också, veterinären tyckte inte det skulle behövas då det varit den kalla årstiden....på fredag fyller hon 5 år och då är det på dagen ett år sen hon var på Strömsholm när vi trodde att hon fått en tia attack...det var borrelia o anaplasma,veterinären läste igenom hennes journal och läste om Ästhers förra besök och då togs även dom proverna. Sen röntgades magen och det fanns mycket gas och det ska det ju inte vara så det kunde inte uteslutas att det satt nåt där som stoppade upp, veterinären ville följa upp o ta ett ultraljud men då var klockan så mycket att den personalen gått hem så då fick Ästher stanna över natten....usch usch det är sååå jobbigt att lämna henne.....

Så igår jobbade jag o Älsa , jag har väntat o väntat o väntat....halv 5 ringer veterinären och säger att dom inte hittat nåt konstigt på ultraljudet...puuuuust såå skönt, men hon vill följa upp ytterligare då dom tagit urinprov och det fanns kristaller i urinen....blåsan var liten så det kan va av den anledningen att det finns kristaller men det ska som sagt kollas upp och borrelia provet var inte klart...så hon stannar en natt till....jobbigt

Hoppas av hela mitt hjärta att hon får komma hem idag och att allt blir som vanligt!!!!!!

Jag o Älsa ska jobba om ett tag....och vänta på att telefonen ska ringa med ett bra besked, märks på Älsa att hon saknar vårat Bollnästroll....är Älsa lugn annars så är det inget mot va hon är nu...tack o lov är hon bra i sin mage nu men vi fortsätter med fisk o ris dieten ett tag till, sen får hon prokolin + också.

 

dessa bilder är från helgen före

 

har ingen som helst aning om vad som fanns i dessa träd....men det såg ut som hon tänkte stamklättra

 

nej jag hade inte satt upp nåt

 

jag tittade o tittade men hittade inget

 


 


 

tillslut vek den sej  

 


 

korparna retas...

 

tror hon önskar att hon kunde flyga så hon kunde säga några väl valda ord till alla flygfän

 


 


 


 

vilken skare det var...bar ju vovvorna kanon, jag åkte igenom mellan varven

 

åkte igenom till låret på ett ställe och så klart var ju det jättekul och jag blev "anfallen"...bredvid mej stod en liten smal tall som jag grabbade tag i....men va f*n....av alla skogens små tallar så hade ju "nån" bajsat på just den...brunt slemmigt och superkletigt och luktade verkligen SKIT...urk.....där står jag med snön till låret och två tokor som mobbar mej och dessutom har jag skit på handen och mellan fingrarna  tog mej upp och stoppade mina bajsfingrar ner i den sten hårda skaren och gnuggade dom röda innan jag fick bort det...blääää

 

knas Älsa

 


 


 


 


 

här kan du ligga säger Älsa till Bollnäsa

 

men det tyckte inte Ästher Bollnästroll


hoppas hoppas hoppas Ästher får komma hem idag och att det inte är nåt fel på henne

 





  

 
 
Ingen bild

Annkie

25 april 2013 07:47

Stackars stackars Bollnästroll, & stackars dig! =(
Finns inget värre än när de är sjuka, & framförallt då man behöver lämna dom!
Håller alla tummar & tassar att hon får åka hem snart, pigg, frisk & glad som vanligt <3

Slutligen -Tack för ännu ett gott skratt då jag läste din bajsfingerhistoria, underbart!! =D

Kram & lycka till!!!!

 
Malin

Malin

25 april 2013 16:18

Men stackars liten, och stakar dig :(
Hoppas hon blir bra snart och att hela flocken/familjen får lite lugn och ro!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 9 juni 2016 06:39

Torsdagen den 26 maj gick den finaste kattastrofen sin sista rond 16 år gammal   han fick fel med sköldkörteln hypertyreoidism och alternativet skulle vara att börja medicinera honom och åka på täta veterinärkontroller för att kolla att medicinen var...

Av Annica - 28 april 2016 08:44

Ja i tisdags fyllde mitt älskade galna roliga Bollnästroll 8 år!!!! Otroligt vad åren går, men själv känner hon sig nog som en unghund...och det är väl det jag tror att hon är också      men jag minns som igår...vilken terroristvalp hon var  ...

Av Annica - 15 april 2016 06:39

Ja nu är jag trött på mina grannar...     Neeej jag skojar bara   men skulle vilja ha något plankliknande mellan gårdarna, som det är nu innan det blir grönt så retas våra hundar med varandra så man kan bli galen (galnare) jag har min ytterdörr så nä...

Av Annica - 12 april 2016 08:47

Ja idag har jag en skitlista   Nr 1: Kennelhosta som tydligen går här nu Nr 2: Hundägare som har sina hundar lösa som rusar rätt på när man kommer och går med sina egna i koppel    Nr 3 : Bajs   ...Ästher väckte mig kl 3 och skulle akut ut...då...

Av Annica - 11 april 2016 18:24

Ja nu har det gått några månader sen jag skrev något på denna sida, tänker iallafall ibland att jag ska skriva men sedan blir det inte av. I lördags var jag till Ludvika och kollade på hundutställning det var roligt fina hundar och trevligt folk at...

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards