Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 22 mars 2013

Bara 5074 kr ;)

Av Annica - 22 mars 2013 11:32

Hoppla vad skoj , försäkringen på Älsa tog ett skutt upp med nästan 2000 kr från förra året ,och då har jag ändå fått rabatt på 1200 kr då vi har fler försäkringar hos dom ja det är väl för att vi VERKLIGEN använt den under 2012. Jag är tacksam att vi har den iaf, för tänk OM hon varit oförsäkrad.....huuu hemska tanke!! Men det hade ju iof inte spelat nån roll, jag har frivilligt skaffat mina djur så dom ska naturligtvis ha vård oavsett...det finns mycket i naturen man kan äta om pengarna gått åt till vovvorna, liite svårare när det är vinter visserligen, men finns ju alltid istappar att gnaga på

Men visst är det lätt att hålla sej för skratt när man har sjuk hund, ett tag var jag mycket nära att ta kvasten och dra till nåt hetare ställe . Nu nu äter hon ju medicin för sitt förmaksflimmer och sköldkörteln, väntar på svar om holtervästen(ekg) gett nåt utslag så det går att se nåt, annars får vi göra om det.Vore ju skönt om vi kunde plocka bort hjärtmedicinen...men jag tror inte det jag.  Fick svar på ett annat prov i tisdags iaf och det var då bra, fick då också veta att holtern skickas till Usa....inte undra på att det kostar att "låna" hem den då.  Förra veckan höll jag på att få dåndimpen..ja igen....gav hundarna varsitt tuggben på jobbet, Älsa började genast blöda....kollade i hennes mun och jag tyckte det såg ut som när hon hade  lågt trombocytvärde, ringde till Ludvika veterinär klinik och fick komma på en gång för ett blodprov, är såå glad för att man får komma så fort...men värdena var alldeles utmärkta så jag hade jagat upp mej i onödan  ...hon hade bara rivit sej i munnen på tuggbenet, fy tusan det är riktigt jobbigt när man blir så rädd när det händer saker, men det beror på att hon varit så sjuk som hon har varit. Tänk där i mars/april när hon inte tog sej upp själv från golvet, jag fick hjälpa henne, hon orkade knappt gå....jag gick mikropromenader med henne och försökte vara jätteglad och peppa henne, och hon såg mest ut som att hon ville dö, man väger hela tiden för o nackdelar  så att man inte behåller hunden enbart för sitt eget ego. Jag nötte nästan sönder datorn i min jakt på vad som felade henne. Och var övertygad om att det inte skulle gå bra med henne. Jag har suttit och bläddrat i alla provtagningar vi gjorde på henne, är som en hel bibel... tänk första gången när vi tog trombocytprovet på hennes födelsedag 30 dec-2011....och det visade på 16...det ska vara mellan 175-500, då undrar jag hur det såg ut dagen innan när hon blödde så där i munnen,  innan  hon fick kortisonsprutan och inget sånt prov togs....huu jag ryser. Våran veterinär som vi hade då slet nästan sitt hår och kunde inte komma på varför hon blev så här, vi var dit en gång i veckan för nya provtagningar och ena veckan var nåt prov bra men då var nåt annat dåligt och så höll det på. Men sen röntgade vi Älsa främst för att jag ville se hur det såg ut, och då kunde man se "nåt" i lung/hjärttrakten.

Då remissade han oss till Strömsholm , och hamnade på bästa avdelningen, på medicin med underbar personal. Där kom dom fram till att Älsa hade förmaksflimmer, men varför hon drabbades av trombocytopeni kommer vi väl aldrig att få veta, Älsa har ju röntgats och ultraljudats och tagit massor av prover och gud vet allt dom undersökt men inget har gett svar på frågan varför hon blev så här. Efter att ha ätit kortison i 7 månader så kunde vi till slut plocka bort det och vi fick tillbaka  "gamla" Älsan, ja nästan iaf ,sen har hon ju sin spondylos också, som gör att hon har problem att hoppa, så in i bilen har vi en "pall" som hon kan kliva på först, sen har jag ritat och beställt en "trappa" i aluminium som vi kan ta med oss i bilen men den har jag inte fått än , för att lyfta henne är ju inte det lättaste och ibland får hon ont i ryggen när vi lyfter henne in i bilen och hon piper till, blir väl så för att hon spänner sej antagligen. Vi har bytt "ner" oss i bilväg en lägre volvo så nu går det i allafall lättare att lyfta om vi inte har en pall med åt henne. Så för min del så har mitt landseer ägande inneburit många tårar o tandagnisslan och oroliga dagar/nätter och många dyra veterinärbesök + att vi möblerat om hela huset för att det ska passa för Älsan. Trodde väl aldrig att Älsan skulle bli så sjuk också, när vi tog bort Signe pga hennes kraftiga spondylos, Signes brorsa Ozzy har också spondylos + en massa annat som SA en hudsjukdom och syrran Zelda har också spondylos . Ja och så Eddie Älsas brorsa...han har också spondylos...och nu har Eddie fått Mastocytom en  hudtumör som har plockats bort och som visade sej vara grad3.... den värsta så klart ....igår började han sin cellgiftsbehandling och nu håller vi tummar o tassar o tår att behandlingen fungerar bra så  att han får hänga med måååånga år till ... denna JÄVLA sjukdom som drabbar både djur och människor i vår närhet !


 

Älsa hämtade min plånbok

 

hon säger att det är fredag i dag och hon vill ha lite godis till fredagsmyset

 

ööö blire nå fika undrar Bollnäsa

 

"farfar" fyllde år så vi gjorde en tårta

 

hörru kan du skära en bit till mej..en stor tack

 

Bollnäsa försökte muta "farfar" med pussar i utbyte mot en tårtbit

"farmor" är snäll hon....hon har minsann hundgodis åt oss ,Älsa gapar stooort

 

Älsas mediciner som hon äter på en vecka...håller tummarna att hon får minska

 

är så glad att hon är så pass pigg som hon är

 

hallå husse vad gör du där nere?

 

väääänta på mej...........

 

jag köpte så otroligt fina tulpaner till mej själv förra veckan hos våran blomsteraffär Fridhems blommor, har aldrig sett så fina tulpaner

 


 

trodde ett tag att hon lyssnade på mej..men det gick bara in i det ena örat och ut genom det andra  

 

påminner om en hockespelare som stannar så där på skrillorna  

 

här blev Älsa Märta Maräng som ville gå hem

 

denna här vill aldrig gå hem

 


 


 

med all rätt så lipar hon åt mej  när Älsa vill in så krafsar hon med tassen först på dörren sen om jag inte kommer direkt så "höjer" hon rösten..så jag tänkte skoja med henne härom dagen...så jag öppnade altan dörren pyttelite och böjer mej ner så hon inte ser mej och säger med löjlig röst vill du komma in pälsa....smack  hon smäller till dörren så jag får den i pannan, jag fick en bula som värker än  

 


 


 


 


 


 

detta ständiga lurande på Älsa

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

      





 
 
Ingen bild

Mia

22 mars 2013 12:44

Shit tänk vad det skulle kostat om det inte fanns försäkringar! Bara Lejjas lilla borttagning av en knöl på foten hade gått på över 6000. Nu blev det ju inte det =)
Hoppas att Älsapälsa får minska medicinen snart, det är ett helt apotek som hon stoppar i sig., Syns vi imorgon?

 
Rudi o matten

Rudi o matten

22 mars 2013 14:02


Fy så jobbigt ni haft det och har fortfarande! Jag hoppas av hela mitt hjärta att Älsan får ta bort en del mediciner snart. Hon är allt bra vacker....ja båda ät det. Men det är något speciellt med svartvita :-)

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.se

 
Lena Backman

Lena Backman

22 mars 2013 18:23

Ja ibland är det knepigt att hitta rätt, även för en veterinär. Hoppas att hon blir av med nån tablett snart iaf. Håller med...verkligen fina tulpaner!

http://brindberg.blogspot.se

 
Malin

Malin

22 mars 2013 22:23

Ja visst är det en självklarhet att ha sin hund försäkrad! Även om det svider i plånboken vid veterinärbesök så får man glädja sig åt att det kunnat svida mkt mkt mer! :)
Oj det var en himla massa piller hon äter, hoppas hon får minska ner på det!
Super fina bilder som vanligt, och väldigt vackra tulpaner! :)
Önskar er en fin och mysig helg!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

27 mars 2013 16:46

Är verkligen inte kul när våra köra djur blir sjuka :-(. Man är verkligen glad då att man har försäkring. Håller tummarna att hon slipper lite mediciner snart och får bli frisk.

Härliga busbilder på dina tjejer som alltid :-)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
AnneSofie

AnneSofie

27 mars 2013 20:59

Ja, tänk att man ska ha så stora bekymmer med sina djur.
Det spelar ingen roll hur stora eller små de är - just nu är jag svettigt upptagen med att följa kläckning av tjugo kycklingar.
Tjugo gånger oroar man sig för att en kyckling inte ska komma ut under loppet av 48 timmar.
Klockan fyra va jag uppe och kollade i morse!!!
Tårtan såg ju smarrig ut!

http://trubbelochgrubbelisofielund.blogspot.se

 
AnneSofie

AnneSofie

29 mars 2013 18:30

Glad Påsk på er allihopa!

http://trubbelochgrubbelisofielund.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 9 juni 2016 06:39

Torsdagen den 26 maj gick den finaste kattastrofen sin sista rond 16 år gammal   han fick fel med sköldkörteln hypertyreoidism och alternativet skulle vara att börja medicinera honom och åka på täta veterinärkontroller för att kolla att medicinen var...

Av Annica - 28 april 2016 08:44

Ja i tisdags fyllde mitt älskade galna roliga Bollnästroll 8 år!!!! Otroligt vad åren går, men själv känner hon sig nog som en unghund...och det är väl det jag tror att hon är också      men jag minns som igår...vilken terroristvalp hon var  ...

Av Annica - 15 april 2016 06:39

Ja nu är jag trött på mina grannar...     Neeej jag skojar bara   men skulle vilja ha något plankliknande mellan gårdarna, som det är nu innan det blir grönt så retas våra hundar med varandra så man kan bli galen (galnare) jag har min ytterdörr så nä...

Av Annica - 12 april 2016 08:47

Ja idag har jag en skitlista   Nr 1: Kennelhosta som tydligen går här nu Nr 2: Hundägare som har sina hundar lösa som rusar rätt på när man kommer och går med sina egna i koppel    Nr 3 : Bajs   ...Ästher väckte mig kl 3 och skulle akut ut...då...

Av Annica - 11 april 2016 18:24

Ja nu har det gått några månader sen jag skrev något på denna sida, tänker iallafall ibland att jag ska skriva men sedan blir det inte av. I lördags var jag till Ludvika och kollade på hundutställning det var roligt fina hundar och trevligt folk at...

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards