Älsa & Ästher

Alla inlägg under mars 2013

Av Annica - 22 mars 2013 11:32

Hoppla vad skoj , försäkringen på Älsa tog ett skutt upp med nästan 2000 kr från förra året ,och då har jag ändå fått rabatt på 1200 kr då vi har fler försäkringar hos dom ja det är väl för att vi VERKLIGEN använt den under 2012. Jag är tacksam att vi har den iaf, för tänk OM hon varit oförsäkrad.....huuu hemska tanke!! Men det hade ju iof inte spelat nån roll, jag har frivilligt skaffat mina djur så dom ska naturligtvis ha vård oavsett...det finns mycket i naturen man kan äta om pengarna gått åt till vovvorna, liite svårare när det är vinter visserligen, men finns ju alltid istappar att gnaga på

Men visst är det lätt att hålla sej för skratt när man har sjuk hund, ett tag var jag mycket nära att ta kvasten och dra till nåt hetare ställe . Nu nu äter hon ju medicin för sitt förmaksflimmer och sköldkörteln, väntar på svar om holtervästen(ekg) gett nåt utslag så det går att se nåt, annars får vi göra om det.Vore ju skönt om vi kunde plocka bort hjärtmedicinen...men jag tror inte det jag.  Fick svar på ett annat prov i tisdags iaf och det var då bra, fick då också veta att holtern skickas till Usa....inte undra på att det kostar att "låna" hem den då.  Förra veckan höll jag på att få dåndimpen..ja igen....gav hundarna varsitt tuggben på jobbet, Älsa började genast blöda....kollade i hennes mun och jag tyckte det såg ut som när hon hade  lågt trombocytvärde, ringde till Ludvika veterinär klinik och fick komma på en gång för ett blodprov, är såå glad för att man får komma så fort...men värdena var alldeles utmärkta så jag hade jagat upp mej i onödan  ...hon hade bara rivit sej i munnen på tuggbenet, fy tusan det är riktigt jobbigt när man blir så rädd när det händer saker, men det beror på att hon varit så sjuk som hon har varit. Tänk där i mars/april när hon inte tog sej upp själv från golvet, jag fick hjälpa henne, hon orkade knappt gå....jag gick mikropromenader med henne och försökte vara jätteglad och peppa henne, och hon såg mest ut som att hon ville dö, man väger hela tiden för o nackdelar  så att man inte behåller hunden enbart för sitt eget ego. Jag nötte nästan sönder datorn i min jakt på vad som felade henne. Och var övertygad om att det inte skulle gå bra med henne. Jag har suttit och bläddrat i alla provtagningar vi gjorde på henne, är som en hel bibel... tänk första gången när vi tog trombocytprovet på hennes födelsedag 30 dec-2011....och det visade på 16...det ska vara mellan 175-500, då undrar jag hur det såg ut dagen innan när hon blödde så där i munnen,  innan  hon fick kortisonsprutan och inget sånt prov togs....huu jag ryser. Våran veterinär som vi hade då slet nästan sitt hår och kunde inte komma på varför hon blev så här, vi var dit en gång i veckan för nya provtagningar och ena veckan var nåt prov bra men då var nåt annat dåligt och så höll det på. Men sen röntgade vi Älsa främst för att jag ville se hur det såg ut, och då kunde man se "nåt" i lung/hjärttrakten.

Då remissade han oss till Strömsholm , och hamnade på bästa avdelningen, på medicin med underbar personal. Där kom dom fram till att Älsa hade förmaksflimmer, men varför hon drabbades av trombocytopeni kommer vi väl aldrig att få veta, Älsa har ju röntgats och ultraljudats och tagit massor av prover och gud vet allt dom undersökt men inget har gett svar på frågan varför hon blev så här. Efter att ha ätit kortison i 7 månader så kunde vi till slut plocka bort det och vi fick tillbaka  "gamla" Älsan, ja nästan iaf ,sen har hon ju sin spondylos också, som gör att hon har problem att hoppa, så in i bilen har vi en "pall" som hon kan kliva på först, sen har jag ritat och beställt en "trappa" i aluminium som vi kan ta med oss i bilen men den har jag inte fått än , för att lyfta henne är ju inte det lättaste och ibland får hon ont i ryggen när vi lyfter henne in i bilen och hon piper till, blir väl så för att hon spänner sej antagligen. Vi har bytt "ner" oss i bilväg en lägre volvo så nu går det i allafall lättare att lyfta om vi inte har en pall med åt henne. Så för min del så har mitt landseer ägande inneburit många tårar o tandagnisslan och oroliga dagar/nätter och många dyra veterinärbesök + att vi möblerat om hela huset för att det ska passa för Älsan. Trodde väl aldrig att Älsan skulle bli så sjuk också, när vi tog bort Signe pga hennes kraftiga spondylos, Signes brorsa Ozzy har också spondylos + en massa annat som SA en hudsjukdom och syrran Zelda har också spondylos . Ja och så Eddie Älsas brorsa...han har också spondylos...och nu har Eddie fått Mastocytom en  hudtumör som har plockats bort och som visade sej vara grad3.... den värsta så klart ....igår började han sin cellgiftsbehandling och nu håller vi tummar o tassar o tår att behandlingen fungerar bra så  att han får hänga med måååånga år till ... denna JÄVLA sjukdom som drabbar både djur och människor i vår närhet !


 

Älsa hämtade min plånbok

 

hon säger att det är fredag i dag och hon vill ha lite godis till fredagsmyset

 

ööö blire nå fika undrar Bollnäsa

 

"farfar" fyllde år så vi gjorde en tårta

 

hörru kan du skära en bit till mej..en stor tack

 

Bollnäsa försökte muta "farfar" med pussar i utbyte mot en tårtbit

"farmor" är snäll hon....hon har minsann hundgodis åt oss ,Älsa gapar stooort

 

Älsas mediciner som hon äter på en vecka...håller tummarna att hon får minska

 

är så glad att hon är så pass pigg som hon är

 

hallå husse vad gör du där nere?

 

väääänta på mej...........

 

jag köpte så otroligt fina tulpaner till mej själv förra veckan hos våran blomsteraffär Fridhems blommor, har aldrig sett så fina tulpaner

 


 

trodde ett tag att hon lyssnade på mej..men det gick bara in i det ena örat och ut genom det andra  

 

påminner om en hockespelare som stannar så där på skrillorna  

 

här blev Älsa Märta Maräng som ville gå hem

 

denna här vill aldrig gå hem

 


 


 

med all rätt så lipar hon åt mej  när Älsa vill in så krafsar hon med tassen först på dörren sen om jag inte kommer direkt så "höjer" hon rösten..så jag tänkte skoja med henne härom dagen...så jag öppnade altan dörren pyttelite och böjer mej ner så hon inte ser mej och säger med löjlig röst vill du komma in pälsa....smack  hon smäller till dörren så jag får den i pannan, jag fick en bula som värker än  

 


 


 


 


 


 

detta ständiga lurande på Älsa

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

      





Av Annica - 6 mars 2013 17:20

I måndags åkte vi till Strömsholm med Älsa för att vad jag trodde "bara" göra ett ekg då det var ett tag sen hon gjorde ett. Men det blev även ultraljud av hjärtat och lite nya prover sen fick vi med en Holterväst, en som mäter ekg ett dygn, hon har haft en sån för c,a 1 år sen. Men eftersom vi hoppas att hon ska få ta bort hjärtmedicinen helt så måste ju så klart allt kollas om! Är riktigt stolt över Älsa som är så snäll och inte bryr sej ett smack om det dom gör med henne. Förra gången hon hade västen så var hon ju helt rakad under magen, nu blev det bara lite rakat, västen sattes på och vi åkte hem. Jag förde dagbok över allt Älsan gjorde, man ska göra så för att se om hjärtat slår volter eller kanske inte så dramatiskt, men om det är nåt speciellt som händer. Igår kl 12:14 tog jag bort västen....men åååå.....två elektroder hade släppt varav den ena satt intvinnad i hennes långa päls så den fick jag klippa loss, elektroden var alldeles torr så skulle inte förvåna mej om den släppt innan vi lämnade Strömsholm var bara en som satt fast..eller knappt iaf den gick lätt att ta bort, förra gången satt jag länge och pillade för dom satt benhårt då, så det skulle kanske ha rakats ända in till huden den här gången också. Men men mitt fel då jag inte tittade en enda gång om dom satt på plats, jag tänkte inte den tanken att dom släppt!! Grrr på mej själv, resten av dagen igår var förstörd, ringde och pratade med dom och jag skulle skicka tillbaka den och man kan ju hoppas att nåt finns med så vi slipper göra om det nu, men med min super tur så..... Det är ju inte gratis...3500:- för att ha den ett dygn! Men självklart gör vi om isåfall.Är ju meningen om det inte visar nåt speciellt så ska vi plocka bort medicinen och sen göra det ytterligare igen c,a en månad efter avslutad medicinering för att se hur det ser ut då...... Kenneth får väl sluta snusa så vi har råd Ultraljudet såg då bra ut sa kardiologen så det känns mycket bra. Provena har jag inte fått veta än.

här väntar vi på att få komma in till ultraljudet(så tråkigt att jag inte kommer ihåg att ta med min kamera in,den låg i bilen, nu hade jag bara mobilen och den är inget vidare så det blev bara 1 bild därinne)

västen på och på väg hem...rusk rusk, kanske var här pluttarna släppte

men vart tog husse vägen...jo han tog mattes kontokort och betalade vad vi blev skyldiga

tänk att hon inte bryr sej vad hon än får på sej, det är såå skönt

vilar på jobbet

ser nästan lite mallig ut...

 

tur jag slutade röka för några år sen så jag har råd  och jag får tillbaka hälften från försäkringsbolaget, tack för det

tänk att jag har en hund med hjärtformad tunga eller är det en jävulstunga?

vi såg nåt stort komma emot oss på himlen i lördags

vi stirrade

och stirrade

en kungsörn....visste jag inte då, gisses så stor

fick veta från säkra källor att det var kungsörn, synd att jag inte fick tydligare bilder, får hoppas den dyker upp igen

bra motion för denna att springa i snön, mycket kvar än på fallet

ja spring ni sa Älsan jag softar hellre

och sjunger en trudelutt




men titta!!! Helgen före fotade jag dessa, först trodde jag det var korpen som blev antastad av kråkor, men sen såg o hörde jag att det var korparna dom var två stycken som jagade denna stora fågel som jag trodde var ormvråken, det var ett fasligt liv på korparna..men titta på teckningen!! Visst är det kungsörnen?! Men då kanske den bor i närheten av torpet då? Vad häftigt, jäklars vad stor den är...korpen ser ju pytteliten ut

innan vi åkte till strömsholm blev det tvunget med dusch för denna torphund...här lipar åt hon åt sin elaka matte som tvingar henne till sånt

titta det finns en midja där under all päls!!! Ser du det Marita   

  

man kan tro att detta är en sån där väl insutten gammal lurvsits.....

  

men det är det inte, det är BollnäsTrollets nacke

  

go o glaa som en kexchoklad

  

specialite ala BollnäsTroll....tvärnita så alla får stanna

  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


   


 






Av Annica - 1 mars 2013 08:53

ja igår fick jag o vovv besök av Marita , Zelda o Keep såå roligt, Marita o Zelda har jag inte träffat på flera år, och Keep hade jag aldrig träffat, han är ett yrväder på 9 månader en jaktgolden med  riktig livsglädje. Jag var väl lite fundersam på hur BollnäsTrollet skulle tycka om främmandet, hon gillar ju inte när hundar eller för den delen folk "kastar" sej över henne, hon vill lära känna dom först. Zelda har hon ju träffat men då var inte Bollnäsa  så gammal. Jag hade ju tänkt att bara ta med BollnäsTrollet ut på en kort promenad när dom kom och faktiskt lämna Älsan inne till att börja med då hon gärna hjälper till att oroa trollet när hon blåser upp sej och talar om att NU jä**** händer det grejer och jag är ju inte hundra i mitt ärr än och det gör fortfarande ont när hundarna gör jämnfota skutt i kopplet. MEN mina planer blåste bort då "nån"   var tvungen att låna toan först och då kunde jag ju inte lämna Älspäls inne för hon grät ju när hon insåg att i bilen satt ju Zelda. Men mina orosmoln inför promenaden blåste bort i ett nafs....gick som smort....det var "nån" annan som hade en cirkusapa i kopplet...eller en clown kanske   dessutom hade jag mina icebugs...det hade inte "nån" vi gick ner på idrottsplatsen så den lilla vildingen fick räjsa av sej, sen gick vi ut på isen och då släppte jag både Älsa o Ästher och det var inga problem....Bollnäsa ville helst av allt bara va med mig och titta på dom andra som i det här fallet var Älsa o Keep som lekte mest, Zelda är ju lite av en polis och går in och "talar" om att nu får dom skärpa sej. Sen hemma hos oss så gick vi in och det var inga problem med det heller, BollnäsTrollet muttrade lite på Keep när han kom farande för nära och det fattade han direkt, och Bollnäsa o Zelda undgick liksom varandra, vred bort huvudena och låtsades inte om varandra, underbart att se hur hundarnas signaler fungerar! Så det var sååå roligt att ha huset fullt, Keep han provade det mesta....sitta på stolarna, sitta på bordet, kolla toan, prova sängarna och sofforna osv, tror inte han la sej en gång för då kunde han ju missa nåt. Hans svans gick i ett, en sån glad hund

 

stolen står ju helt klart här för min skull sa Keep

 

ska bara lukta på blommorna

 

kan man få lite påtår tack

 

Zelda skämdes lite för sin "brorsa"

 

suck.....

 

tittut Älsa ligger du här

 

både jag o kameran är för långsamma

 

så suddelisudd när "snabben" är i farten

 

 

  

 


 


 


 


 

Zelda solar lite (eller tiggde hon)

 

wihooo här kommer jaaaag

 

tungan käckt på sne

 

och kuperade öron

 

fina Zelda   

 

Bollnäsa försöker tjuvnosa lite

 

men lilla duracellen lurar man inte

 

såå söt han är

 

Älsan kom o la sej i

 


 

Zelda kom o sa åt dom att ta det lungt

 


 

vääääntaaa på mej

 

han viskar i hennes öra...aj lööööv ju bäjbi

 


 

Zelda säger åt dom igen

 


 


 

BollnäsTrollet stannar upp...

 

hon undrar vad i hela friden Zelda åt till frukost


 


 


 


 


 


 

ja jag tror aldrig jag fått så suddiga bilder.......


  

Presentation

Väder

Väder Smedjebacken

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards