Älsa & Ästher

Direktlänk till inlägg 24 april 2010

Överlevde

Av Annica - 24 april 2010 05:55

Jag cyklade ju en del med Älsa förut i skogen innan hon fick ont i ryggen, men nu fick jag höra av massören till Älsa att det är jättebra träning för ryggen när dom travar...hm...ja så efter att ha pratat med Marita igår om cykling ang Älsa så pumpade jag cykeln när vi kom till torpet idag, för jag tänker INTE låta henne springa på asfalt utan hon ska få springa i skogen eller på skogsvägar som är bra underlag, jag värmde upp henne rejält före med promenad och sen fick hon vara lös, sen tog jag fram cykeln och hon blev som galen  hon blev sååå glad....jag satte på henne kopplet först men det behövs inte när vi ska cykla för hon går eller springer med blicken fast förankrad i mej...hon blir som hypnotiserad eller nåt, det glittrar i hennes ögon..du o jag matte o cykeln  det blev en jättekort vända där jag både cyklade och gick med cykeln..hon måste ju få vänja sej så det inte blir för häftigt i början och jag ska absolut inte göra det varje dag utan variera lite grann med promenader i skog o mark. Sen var jag ju bara tvungen att prova med den andra också, vet att Carina som har systern Myra har börjat cykla med henne...men ska sanningen fram så trodde jag inte att det skulle funka med denna här, hon tittade på cykeln ungefär som JAHAJA...så du menar att jag ska gå/springa bredvid den här?? Men det gick jättebra...förutom att hon får samma "syndrom" som med sparken..hon vill dra...precis som att hon tycker om när det blir motstånd.att hon vill jobba liksom...ja jag vet inte....hade ju vanligt halsband nu och hade fullt sjå så hon inte skulle dra med halsen, ska jag ha henne kopplad får det bli sele hädan efter...dum som jag var så hade jag lindat upp kopplet en vända runt min hand....det var jäääättenära att jag stöp ner i diket när hon tvärnitade för att lukta på en leksak som nån hund tappat som gått där..men det gick bra  jag släppte henne efter det..hihihi...ni skulle se minen på henne när jag cyklade ifrån henne...hon var på väg in i skogen flera gånger när hon såg att jag cyklade iväg och jisses så bråttom hon fick  och jag har ju ingen modern mountainbike utan en cykel från typ 40-50 talet som man sitter på som man har en stör i rö*** alltså helt rak i ryggen blir man...

Nu hoppas jag att mina vovvor inte får kennelhostan, en av grannvovvarna har fått det nu och vi bor ju jättenära och en av favoritsysslorna mellan Bollnäsa o "grannen" är ju att reta varandra så saliven sprutar  och får Bollnäsa det och ska ta det lugnt ett tag så kommer jag garanterat att hamna på ett visst sjukhus pga ett troll som kryper ur skinnet när hon inte får göra nåt

Nu ska jag klä på mej och dra till skogen med vovvorna, släppte ut BollnäsTrollet när hon som vanligt väckte mej kl 5...hon var ut en kortvända sen kom hon in o la sej på golvet...efter en liten stund började hon trampa runt igen och jag sa att jag ska dricka kaffe innan vi går till skogen...då sätter hon sej och spänner ögonen i mej och pruttar ljudligt..hahahaa..ja det var ju bara att släppa ut henne igen, hon var ju nödig

Ästher sprang som vanligt som en galenpanna när jag släppte henne vid torpet

och Älsa letade upp en av dom få snöhögarna som är kvar, hon älskar att rulla i snön

men som vanligt störs friden...

Retstickan Bollnäs in action

Älsa ser koncentrerad ut

hon skulle till en gran och se vad det var för plastband som dinglade på den

sen kom lille skutt...

skuttandes

malte o snoken

24 april 2010 07:17

Vår matte är för rädd om sin egen hälsa för att våga cykla med oss... Men det verkar ju gå bra för er. Förutom lite tvärnitar då (hua, ryser, ta´t försiktigt!)
Är ni inte vaccinerade mot kennelhosta tjejer?
slafspussar

Therese & Atlas

24 april 2010 07:54

Hihi, vilken tur att du överlevde ;) Atlas gillar också när man cyklar, han springer så fint bredvid. Sjukgymnasten sa till mej också att trava var bra men att galopp utgör för stor belastning på hans armbågar och rygg.
Hoppas ni får en härlig helg med massa sol! Kram

Anette med Flock

24 april 2010 08:09

hahaha tänk om jag fått vara med och fota detta hade ju varit roligt att få se :=)) jag vet ju hur det var när jag fick den idén och cyklade med assar det var väl samma som med Bollnäsa han vill ju dra hehehe...här skiner solen och jag är fast i tvättstugan hela förmiddagen hmmm tänk vad jag har varit bortskämd innan med egen tvättmaskin hmmm lite omställning är det att bo i lägenhet....

Bamse och Valle

24 april 2010 08:22

Ja det var tur att du inte druttade omkull. Vi skall kolla med våran Matte om vi också for prova springa bredvid cykeln. Det lär inte bli lätt, om vi börjar dra efter nån snygg brud eller liknande. Nu har vi kommit in i huset ganska bra. Lite småplock kvar och så skall allt packas upp. Men vi ska en sväng till stugan som tur är, man måste ju få göra nå kul också. Ha en bra lördag

Edith

24 april 2010 09:16

Låter jättehärligt att cykla med sin hund. Det är något som matte och jag ännu inte provat på ... men det ska vi göra till sommaren. Då ska Hilda komma till oss och hon brukar cykla med sin husse och tycker det är jättekul. Hildas husse har nån speciell 'apparat' som hon är fäst vid så hon inte ska kunna dra omkull cykeln. För Hilda är superstark. Trevlig helg! Nospussar

Lena Backman

24 april 2010 09:26

Härligt att kunna cykla med voffsen! Jag har så dålig balans att jag inte kan cykla längre, jättetrist tycker jag! Idag har vi härligt väder, ska försöka börja kratta lite och sen blir det en tur upp i buder för att se över lite då vi ska vara där över valborg...skönt att slippa smällare o raketer =)

Kristin & Harras

24 april 2010 11:51

Hihi fina Älsa vad hon ser lycklig ut!!
Go vovvarna!!

Lillan & Zelda

24 april 2010 19:43

Skönt att du finns i livet än ;) Hoppas travandet vid cykel ger Älsa braiga muskler. Hahaha, men att du vågade testa med Ästher, DET kallar jag modigt! =)
Håller alla tummar och tassar för att ni inte ska få kennelhosta.
Kramis!

Nanna

25 april 2010 08:09

Häpp!Jag kan tipsa om en cykel mojjäng som jag såg på nätet.Nu är jag liite osäker på vart, men sök på cykel å hund kanske.Den hade en stång-som en vanlig 'springer' till cykel.Men med ett koppel fäst i den å sedan med en 'självutlösare' i ett skärp vid mattes midja så att när första rycket görs så skall man hinna stanna och få stopp på hunden.Vet ej hur effektiv den är vi använder ju springer samt bara styret.Men den lät ju bra om man har en överstark hund.!Flänko ÄÄÄLSKAR oxå att cykla, han står och snurrar och trampar och vill IVÄG!!Mamma Sheela håller inte med i samma utsträcknin.Men de får ju fantastiska muskler får jag slov att säga.Behövs inte många turer!Kram N

Stella & Doris

25 april 2010 21:18

Ni måste ha varit en syn på cykeln :-). Jag hatar att cykla så jag sålde min för ett par år sedan, nu ångrar jag mig nästan, en liten runda då och då hade nog varit bra för vovvarna.

Ha det gott!

Wille

26 april 2010 19:15

Här har också cykeln kommit fram, men än så länge är jag för ung att motioneras med cykel, men matte funderar på att promenera med mig bredvid den ett par gånger, som för att vänja mig. Vi får väl se.